Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials

Tekoälyn käyttö on yleistynyt monilla aloilla, kuten myös opetusalalla ja kielten opetuksessa. Kielten opetuksessa tekoälyä voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin, kuten oppituntien suunnitteluun, arviointiin ja materiaalien luomiseen. Tekoälyä voidaan hyödyntää myös eriyttämisessä, esimerkiksi lu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huuskonen, Mari
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101674
_version_ 1833317359252668416
author Huuskonen, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huuskonen, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huuskonen, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huuskonen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn käyttö on yleistynyt monilla aloilla, kuten myös opetusalalla ja kielten opetuksessa. Kielten opetuksessa tekoälyä voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin, kuten oppituntien suunnitteluun, arviointiin ja materiaalien luomiseen. Tekoälyä voidaan hyödyntää myös eriyttämisessä, esimerkiksi luomalla eriyttäviä tehtäviä niitä tarvitseville oppilaille. Tämän tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia kokemuksia suomalaisilla yläkoulun englannin opettajilla on tekoälyn käytöstä erityisesti eriyttävien materiaalien teossa. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, millaisia eriyttäviä materiaaleja he ovat luoneet tekoälyn avulla ja mitä tekoälytyökaluja he ovat käyttäneet tähän tarkoitukseen. Tutkimus selvitti myös, millaisia haittoja ja hyötyjä tekoälyn hyödyntämisessä on havaittu ja syitä, joiden vuoksi opettajat eivät mahdollisesti ole käyttäneet tekoälyä työssään. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä, johon vastasi 24 yläkoulun englannin opettajaa. Kyselyn tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajilla on hyvin erilaisia kokemuksia tekoälyn käytöstä työvälineenään. Toiset kokivat tekoälystä olevan paljon hyötyä työssään, kun taas toiset eivät olleet käyttäneet tekoälyä lainkaan esimerkiksi ajanpuuteen tai vähäisen tietotaidon vuoksi. Lisäksi tekoälyn käyttö eriyttämistarkoituksessa oli vastaajien keskuudessa melko vähäistä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksen kehittämisessä sekä opettajien koulutuksen lisäämisessä liittyen tekoälyn eettiseen käyttöön ja hyödyntämiseen työvälineenä.
first_indexed 2025-04-29T20:02:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oittinen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huuskonen, Mari", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-29T07:10:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-29T07:10:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101674", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 on yleistynyt monilla aloilla, kuten my\u00f6s opetusalalla ja kielten opetuksessa. Kielten\nopetuksessa teko\u00e4ly\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 moniin eri tarkoituksiin, kuten oppituntien suunnitteluun, arviointiin ja materiaalien luomiseen. Teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s eriytt\u00e4misess\u00e4, esimerkiksi luomalla\neriytt\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 niit\u00e4 tarvitseville oppilaille.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimus keskittyi selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisia kokemuksia suomalaisilla yl\u00e4koulun englannin opettajilla on teko\u00e4lyn k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 erityisesti eriytt\u00e4vien materiaalien teossa. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli tutkia, millaisia eriytt\u00e4vi\u00e4 materiaaleja he ovat luoneet teko\u00e4lyn avulla ja mit\u00e4 teko\u00e4lyty\u00f6kaluja he ovat k\u00e4ytt\u00e4neet\nt\u00e4h\u00e4n tarkoitukseen. Tutkimus selvitti my\u00f6s, millaisia haittoja ja hy\u00f6tyj\u00e4 teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 on\nhavaittu ja syit\u00e4, joiden vuoksi opettajat eiv\u00e4t mahdollisesti ole k\u00e4ytt\u00e4neet teko\u00e4ly\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4, johon vastasi 24 yl\u00e4koulun englannin opettajaa. Kyselyn\ntulokset analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajilla on hyvin\nerilaisia kokemuksia teko\u00e4lyn k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4\u00e4n. Toiset kokivat teko\u00e4lyst\u00e4 olevan paljon hy\u00f6ty\u00e4\nty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, kun taas toiset eiv\u00e4t olleet k\u00e4ytt\u00e4neet teko\u00e4ly\u00e4 lainkaan esimerkiksi ajanpuuteen tai v\u00e4h\u00e4isen\ntietotaidon vuoksi. Lis\u00e4ksi teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 eriytt\u00e4mistarkoituksessa oli vastaajien keskuudessa melko v\u00e4h\u00e4ist\u00e4.\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajankoulutuksen kehitt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 opettajien koulutuksen lis\u00e4\u00e4misess\u00e4 liittyen teko\u00e4lyn eettiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja hy\u00f6dynt\u00e4miseen ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-29T07:10:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-29T07:10:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Exploring Finnish secondary school EFL teachers\u2019 experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504293527", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "generatiivinen teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101674
language eng
last_indexed 2025-05-20T20:32:18Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/477d091f-acb7-4681-9996-82bc0f3518e3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504293527.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huuskonen, Mari Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials EFL Englannin kieli English generatiivinen tekoäly eriyttäminen kyselytutkimus englannin kieli oppimateriaali tekoäly kieltenopettajat kielen oppiminen
title Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials
title_full Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials
title_fullStr Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials
title_full_unstemmed Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials
title_short Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials
title_sort exploring finnish secondary school efl teachers experiences in using generative ai in creating differentiated learning materials
title_txtP Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials
topic EFL Englannin kieli English generatiivinen tekoäly eriyttäminen kyselytutkimus englannin kieli oppimateriaali tekoäly kieltenopettajat kielen oppiminen
topic_facet EFL Englannin kieli English englannin kieli eriyttäminen generatiivinen tekoäly kielen oppiminen kieltenopettajat kyselytutkimus oppimateriaali tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101674 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504293527
work_keys_str_mv AT huuskonenmari exploringfinnishsecondaryschooleflteachersexperiencesinusinggenerativeaiincreating