Exploring Finnish secondary school EFL teachers’ experiences in using generative AI in creating differentiated learning materials

Tekoälyn käyttö on yleistynyt monilla aloilla, kuten myös opetusalalla ja kielten opetuksessa. Kielten opetuksessa tekoälyä voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin, kuten oppituntien suunnitteluun, arviointiin ja materiaalien luomiseen. Tekoälyä voidaan hyödyntää myös eriyttämisessä, esimerkiksi lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huuskonen, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101674
Description
Summary:Tekoälyn käyttö on yleistynyt monilla aloilla, kuten myös opetusalalla ja kielten opetuksessa. Kielten opetuksessa tekoälyä voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin, kuten oppituntien suunnitteluun, arviointiin ja materiaalien luomiseen. Tekoälyä voidaan hyödyntää myös eriyttämisessä, esimerkiksi luomalla eriyttäviä tehtäviä niitä tarvitseville oppilaille. Tämän tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia kokemuksia suomalaisilla yläkoulun englannin opettajilla on tekoälyn käytöstä erityisesti eriyttävien materiaalien teossa. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, millaisia eriyttäviä materiaaleja he ovat luoneet tekoälyn avulla ja mitä tekoälytyökaluja he ovat käyttäneet tähän tarkoitukseen. Tutkimus selvitti myös, millaisia haittoja ja hyötyjä tekoälyn hyödyntämisessä on havaittu ja syitä, joiden vuoksi opettajat eivät mahdollisesti ole käyttäneet tekoälyä työssään. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä, johon vastasi 24 yläkoulun englannin opettajaa. Kyselyn tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajilla on hyvin erilaisia kokemuksia tekoälyn käytöstä työvälineenään. Toiset kokivat tekoälystä olevan paljon hyötyä työssään, kun taas toiset eivät olleet käyttäneet tekoälyä lainkaan esimerkiksi ajanpuuteen tai vähäisen tietotaidon vuoksi. Lisäksi tekoälyn käyttö eriyttämistarkoituksessa oli vastaajien keskuudessa melko vähäistä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksen kehittämisessä sekä opettajien koulutuksen lisäämisessä liittyen tekoälyn eettiseen käyttöön ja hyödyntämiseen työvälineenä.