Summary: | Tekoälyn käyttö on yleistynyt monilla aloilla, kuten myös opetusalalla ja kielten opetuksessa. Kielten
opetuksessa tekoälyä voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin, kuten oppituntien suunnitteluun, arviointiin ja materiaalien luomiseen. Tekoälyä voidaan hyödyntää myös eriyttämisessä, esimerkiksi luomalla
eriyttäviä tehtäviä niitä tarvitseville oppilaille.
Tämän tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia kokemuksia suomalaisilla yläkoulun englannin opettajilla on tekoälyn käytöstä erityisesti eriyttävien materiaalien teossa. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, millaisia eriyttäviä materiaaleja he ovat luoneet tekoälyn avulla ja mitä tekoälytyökaluja he ovat käyttäneet
tähän tarkoitukseen. Tutkimus selvitti myös, millaisia haittoja ja hyötyjä tekoälyn hyödyntämisessä on
havaittu ja syitä, joiden vuoksi opettajat eivät mahdollisesti ole käyttäneet tekoälyä työssään.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä, johon vastasi 24 yläkoulun englannin opettajaa. Kyselyn
tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajilla on hyvin
erilaisia kokemuksia tekoälyn käytöstä työvälineenään. Toiset kokivat tekoälystä olevan paljon hyötyä
työssään, kun taas toiset eivät olleet käyttäneet tekoälyä lainkaan esimerkiksi ajanpuuteen tai vähäisen
tietotaidon vuoksi. Lisäksi tekoälyn käyttö eriyttämistarkoituksessa oli vastaajien keskuudessa melko vähäistä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksen kehittämisessä sekä opettajien koulutuksen lisäämisessä liittyen tekoälyn eettiseen käyttöön ja hyödyntämiseen työvälineenä.
|