Yhteenveto: | The environmental sustainability of mega sporting events has become a major theme in recent years due to their significant environmental impact. The purpose of this master’s thesis is to investigate how the organizers of the World Rally Championship create, implement and assess their environmental sustainability strategies. This research will explore the factors, including barriers and enablers, that influence the formation and implementation of environmental sustainability strategies. The research has been conducted in co-operation with WRC Promoter GmbH.
The theoretical framework of the study consists of the factors that influence the environmental sustainability strategy of an event organizer. The framework includes internal objectives, actions and indicators of the organization, as well as the main external stakeholders regarding environmental sustainability. This study was conducted as a qualitative multi-case study. The data was collected through thematic interviews with seven WRC event organizers who work on environmental sustainability of their events. The interview data was analyzed using a theory inspired and content analysis.
The results of this research indicate that all event organizers have some kind of environmental sustainability strategy, but the scope of its practical implementation differs significantly. In the best case, a larger team is involved in the strategy's creation and implementation. Also, the implementation is in line with the objectives defined in the strategy. However, in some cases the assessment does not directly meet the objectives due to the complex nature of the event and the limited competence of the organization or its’ stakeholders.
In conclusion, this research highlights the need to develop environmental sustainability strategies in closer co-operation with the key stakeholders of the event. In addition, the use of indicators that assess the implementation of the strategy needs to be clarified and deepened. This study provides new insights into the practical implementation of the strategy for the WRC events and the results can be used to improve the alignment between the strategy and the actions.
Megaurheilutapahtumien ympäristövastuullisuus on noussut viime vuosina keskeiseksi teemaksi niiden huomattavien ympäristövaikutustensa takia. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten rallin MM-sarjan osakilpailuiden järjestäjät muodostavat, toteuttavat ja arvioivat ympäristövastuullisuusstrategioitaan. Tutkimuksessa selvitetään ympäristövastuullisuusstrategioiden luomiseen vaikuttavia tekijöitä, sekä esteitä että mahdollistajia. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä WRC Promoter GmbH kanssa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tapahtumanjärjestäjän ympäristövastuullisuusstrategiaan vaikuttavista osatekijöistä. Viitekehys pitää sisällään organisaation sisäisiä tavoitteita, toimenpiteitä ja mittareita, sekä kekeisimmät ulkoiset sidosryhmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena monitapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän WRC tapahtumajärjestäjää, jotka työskentelevät heidän tapahtuman ympäristövastuullisuuden parissa. Haastatteluaineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä analyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaikilla tapahtumanjärjestäjillä on ympäristövastuullisuusstrategia, mutta sen käytännön toteutuksen laajuus vaihtelee merkittävästi. Parhaimmillaan strategian luomiseen ja toteutukseen osallistuu suurempi tiimi, ja tehdyt toimet vastaavat strategiassa määriteltyjä tavoitteita. Heikoimmillaan tehdyt toimenpiteet eivät vastaa suoraan tavoitteita kompleksisen tapahtuman luonteen sekä vähäisen organisaation tai sidosryhmien kompetenssin takia.
Johtopäätöksenä tutkimus korostaa tarvetta luoda ympäristövastuullisuusstrategiat jatkossa entistä tiiviimmässä yhteistyössä tapahtuman keskeisten sidosryhmien kanssa. Lisäksi strategian toteutusta arvioivien mittareiden käyttöä tulee täsmentää ja syventää. Tämä tutkimus tarjoaa uutta tietoa MM-rallin tapahtumien strategian toteutuksesta käytännössä, ja tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää strategian ja toimenpiteiden vastaavuuden kehittämiseksi.
|