Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät

Lukiolaisista huolestuttavan suuri osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukio-opintojen kuormittavuudella voi olla merkittäviä seurauksia niin yksilöiden kuin yhteiskunnankin kannalta. Tämän vuoksi on tärkeä ymmärtää ilmiötä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena on selvittää, selittävätkö opiskel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Fagerlund, Veera
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101639
_version_ 1833407614037262336
author Fagerlund, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Fagerlund, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Fagerlund, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Fagerlund, Veera
datasource_str_mv jyx
description Lukiolaisista huolestuttavan suuri osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukio-opintojen kuormittavuudella voi olla merkittäviä seurauksia niin yksilöiden kuin yhteiskunnankin kannalta. Tämän vuoksi on tärkeä ymmärtää ilmiötä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena on selvittää, selittävätkö opiskelutaidot, akateeminen minäkäsitys, sosiaalinen toimintakyky ja opiskeluun saadun tuen koettu riittävyys lukio-opiskelun kokemista psyykkisesti kuormittavana. Aineistona tutkimuksessa toimi vuoden 2024 verkkokyselynä toteutettu Lukiolaisbarometri (N = 11966), jonka kautta kerättiin tietoa lukio-opiskelijoiden opinnoista, tulevaisuudesta sekä arjesta. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin logistista regressioanalyysiä ja ristiintaulukointia. Tulokset osoittivat, että heikko akateeminen minäkäsitys, heikko sosiaalinen toimintakyky sekä riittämättömänä koettu tuki lisäsivät todennäköisyyttä, että lukiolainen koki opiskelun psyykkisesti kuormittavaksi. Heikot opiskelutaidot eivät sen sijaan selittäneet opiskelun kokemista psyykkisesti kuormittavana. Tulokset osoittivat myös, että naisilla oli miehiä suurempi todennäköisyys kokea opiskelu psyykkisesti kuormittavana ja toisen vuosiluokan opiskelijat kokivat kaikista todennäköisimmin opiskelun kuormittavaksi. Tutkimuksessa havaittiin myös, että naisista 66.0 prosenttia ja miehistä 46.2 prosenttia koki opiskelun psyykkisesti kuormittavaksi. Opiskelun kuormittavuuden näkökulmasta olisi tämän tutkimuksen perusteella tärkeää tukea lukiolaisten akateemisen minäkäsityksen ja sosiaalisen toimintakyvyn vahvistumista sekä varmistaa riittävä opiskeluun saatava tuki, jotta lukiosta saataisiin vähemmän kuormittava ja inhimillisesti kestävämpi paikka.
first_indexed 2025-04-25T20:00:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Fagerlund, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-25T12:55:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-25T12:55:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101639", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukiolaisista huolestuttavan suuri osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukio-opintojen kuormittavuudella voi olla merkitt\u00e4vi\u00e4 seurauksia niin yksil\u00f6iden kuin yhteiskunnankin kannalta. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on t\u00e4rke\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4 enemm\u00e4n. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opiskelutaidot, akateeminen min\u00e4k\u00e4sitys, sosiaalinen toimintakyky ja opiskeluun saadun tuen koettu riitt\u00e4vyys lukio-opiskelun kokemista psyykkisesti kuormittavana. \n\nAineistona tutkimuksessa toimi vuoden 2024 verkkokyselyn\u00e4 toteutettu Lukiolaisbarometri (N = 11966), jonka kautta ker\u00e4ttiin tietoa lukio-opiskelijoiden opinnoista, tulevaisuudesta sek\u00e4 arjesta. Aineiston analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin logistista regressioanalyysi\u00e4 ja ristiintaulukointia. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 heikko akateeminen min\u00e4k\u00e4sitys, heikko sosiaalinen toimintakyky sek\u00e4 riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4 koettu tuki lis\u00e4siv\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4, ett\u00e4 lukiolainen koki opiskelun psyykkisesti kuormittavaksi. Heikot opiskelutaidot eiv\u00e4t sen sijaan selitt\u00e4neet opiskelun kokemista psyykkisesti kuormittavana. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 naisilla oli miehi\u00e4 suurempi todenn\u00e4k\u00f6isyys kokea opiskelu psyykkisesti kuormittavana ja toisen vuosiluokan opiskelijat kokivat kaikista todenn\u00e4k\u00f6isimmin opiskelun kuormittavaksi. Tutkimuksessa havaittiin my\u00f6s, ett\u00e4 naisista 66.0 prosenttia ja miehist\u00e4 46.2 prosenttia koki opiskelun psyykkisesti kuormittavaksi. \n\nOpiskelun kuormittavuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta olisi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea lukiolaisten akateemisen min\u00e4k\u00e4sityksen ja sosiaalisen toimintakyvyn vahvistumista sek\u00e4 varmistaa riitt\u00e4v\u00e4 opiskeluun saatava tuki, jotta lukiosta saataisiin v\u00e4hemm\u00e4n kuormittava ja inhimillisesti kest\u00e4v\u00e4mpi paikka.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-25T12:55:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-25T12:55:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen kuormittuneisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio-opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akateeminen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskeluun saatu tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekij\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504253499", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psyykkinen kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101639
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:07Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d66a4c7a-33b3-4392-a02c-4d92caeeacb4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504253499.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fagerlund, Veera Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät psyykkinen kuormittuneisuus lukio-opiskelu akateeminen minäkäsitys opiskeluun saatu tuki Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling sosiaalinen toimintakyky minäkuva opiskelutaito opiskelu lukio psyykkinen kuormittavuus
title Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät
title_full Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät
title_fullStr Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät
title_full_unstemmed Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät
title_short Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät
title_sort lukio opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät
title_txtP Lukio-opiskelun psyykkisen kuormittavuuden taustatekijät
topic psyykkinen kuormittuneisuus lukio-opiskelu akateeminen minäkäsitys opiskeluun saatu tuki Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling sosiaalinen toimintakyky minäkuva opiskelutaito opiskelu lukio psyykkinen kuormittavuus
topic_facet Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma akateeminen minäkäsitys lukio lukio-opiskelu minäkuva opiskelu opiskelutaito opiskeluun saatu tuki psyykkinen kuormittavuus psyykkinen kuormittuneisuus sosiaalinen toimintakyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101639 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504253499
work_keys_str_mv AT fagerlundveera lukioopiskelunpsyykkisenkuormittavuudentaustatekijät