Summary: | Lukiolaisista huolestuttavan suuri osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukio-opintojen kuormittavuudella voi olla merkittäviä seurauksia niin yksilöiden kuin yhteiskunnankin kannalta. Tämän vuoksi on tärkeä ymmärtää ilmiötä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena on selvittää, selittävätkö opiskelutaidot, akateeminen minäkäsitys, sosiaalinen toimintakyky ja opiskeluun saadun tuen koettu riittävyys lukio-opiskelun kokemista psyykkisesti kuormittavana.
Aineistona tutkimuksessa toimi vuoden 2024 verkkokyselynä toteutettu Lukiolaisbarometri (N = 11966), jonka kautta kerättiin tietoa lukio-opiskelijoiden opinnoista, tulevaisuudesta sekä arjesta. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin logistista regressioanalyysiä ja ristiintaulukointia.
Tulokset osoittivat, että heikko akateeminen minäkäsitys, heikko sosiaalinen toimintakyky sekä riittämättömänä koettu tuki lisäsivät todennäköisyyttä, että lukiolainen koki opiskelun psyykkisesti kuormittavaksi. Heikot opiskelutaidot eivät sen sijaan selittäneet opiskelun kokemista psyykkisesti kuormittavana. Tulokset osoittivat myös, että naisilla oli miehiä suurempi todennäköisyys kokea opiskelu psyykkisesti kuormittavana ja toisen vuosiluokan opiskelijat kokivat kaikista todennäköisimmin opiskelun kuormittavaksi. Tutkimuksessa havaittiin myös, että naisista 66.0 prosenttia ja miehistä 46.2 prosenttia koki opiskelun psyykkisesti kuormittavaksi.
Opiskelun kuormittavuuden näkökulmasta olisi tämän tutkimuksen perusteella tärkeää tukea lukiolaisten akateemisen minäkäsityksen ja sosiaalisen toimintakyvyn vahvistumista sekä varmistaa riittävä opiskeluun saatava tuki, jotta lukiosta saataisiin vähemmän kuormittava ja inhimillisesti kestävämpi paikka.
|