Työhyvinvoinnin johtaminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä tekijöitä johtajan tulisi huomioida työhyvinvoinnin johtamisessa varhaiskasvatuksen vuorohoidossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla Teamsin välityksellä. Tutkimukseen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Fält, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101554
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä tekijöitä johtajan tulisi huomioida työhyvinvoinnin johtamisessa varhaiskasvatuksen vuorohoidossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla Teamsin välityksellä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan päiväkodin johtajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin temaattista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni miten erirytmisyys vuorohoidon työntekijöiden työajoissa haastaa, mutta toisaalta myös mahdollistaa työntekijöiden työhyvinvointia. Työhyvinvointi ilmeni vuorohoidossa luottamuksena, yksintyöskentelyn problematiikkana, yhteisten käytäntöjen merkityksenä sekä esihenkilön tarjoamana tukena. Työvuorojen oikeudenmukaisuus, vaihtuvuus, työvuorotoiveiden mahdollistaminen sekä säännöllinen työvuorokierto nähtiin työhyvinvointia tukevina asioina. Työhyvinvoinnin tukemisena vuorohoidossa tärkeänä nähtiin vuorohoidon pedagogiikan tunteminen, johtajan oma kokemus vuorohoidosta sekä vastuun ulottuminen työajan ulkopuolelle. Tutkimukseni tuloksista voidaan päätellä, että vuorohoidon johtamisessa korostuu se, miten henkilökunta on paikalla eri aikoihin lasten muuttuvien hoitoaikojen mukaan. Nämä vaikuttavat erityisesti siihen, että johtajien huomio menee työvuoroihin liittyviin asioihin, kuten työvuorojen suunnitteluun ja säännölliseen työvuorokiertoon ja nämä liittyvät johtajien näkemysten mukaan myös työhyvinvointiin vuorohoidossa. Työhyvinvoinnin johtamisessa tuli huomioida myös valtakunnalliset linjaukset, joihin johtajat toivoivat yhteisiä säädöksiä.