Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin työturvallisuutta yläkoulun kovien materiaalien käsityön oppitunneilla. Työturvallisuutta tutkittiin opetustilojen fyysisessä ympäristössä esiintyvien työturvallisuustekijöiden sekä opettajien ja oppilaiden oppituntien aikaisen toiminnan näkökulmista....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aaltio, Moona, Kauhanen, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101542
_version_ 1833407613998465024
author Aaltio, Moona Kauhanen, Lotta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aaltio, Moona Kauhanen, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aaltio, Moona Kauhanen, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aaltio, Moona
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin työturvallisuutta yläkoulun kovien materiaalien käsityön oppitunneilla. Työturvallisuutta tutkittiin opetustilojen fyysisessä ympäristössä esiintyvien työturvallisuustekijöiden sekä opettajien ja oppilaiden oppituntien aikaisen toiminnan näkökulmista. Tutkimukseen osallistui kolme yläkoulun kovien materiaalien käsityön opettajaa opetusryhmineen kahdelta eri paikkakunnalta ja kolmesta eri koulusta. Tämän etnografisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli strukturoitu havainnointi ilman osallistumista. Aineisto kerättiin havainnoimalla käsityön oppitunteja yhden tai kahden koulupäivän ajan joulukuussa 2024 ja tammikuussa 2025, ja se analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulokset jakautuivat turvallisuuden osa-alueiden mukaisesti kolmeen pääluokkaan. Fyysisen turvallisuuden osalta kouluilla oli rakenteellisesti hyvät puitteet turvalliseen käsityön opetukseen, mutta niiden hyödyntämisessä oli eroavaisuuksia. Pedagogisen turvallisuuden osalta haasteita esiintyi vaatimusten mukaisen valvonnan toteuttamisessa, mutta turvallisuutta tukivat kuitenkin oppilaiden ohjeistaminen ja toimintaan puuttuminen. Psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden osalta työturvallisuutta heikentävä tekijä oli oppilaiden toimettomuus ja siitä mahdollisesti johtuva asiaton toiminta. Työturvallisuus oli osa kaikkien oppituntien toimintaa, mutta turvallisuuden osa-alueiden esiintymistavat vaihtelivat ryhmäkohtaisesti.
first_indexed 2025-04-22T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aaltio, Moona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauhanen, Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-22T06:52:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-22T06:52:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin ty\u00f6turvallisuutta yl\u00e4koulun kovien materiaalien k\u00e4sity\u00f6n oppitunneilla. Ty\u00f6turvallisuutta tutkittiin opetustilojen fyysisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 esiintyvien ty\u00f6turvallisuustekij\u00f6iden sek\u00e4 opettajien\nja oppilaiden oppituntien aikaisen toiminnan n\u00e4k\u00f6kulmista.\nTutkimukseen osallistui kolme yl\u00e4koulun kovien materiaalien k\u00e4sity\u00f6n\nopettajaa opetusryhmineen kahdelta eri paikkakunnalta ja kolmesta eri koulusta.\nT\u00e4m\u00e4n etnografisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 oli strukturoitu havainnointi ilman osallistumista. Aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla k\u00e4sity\u00f6n oppitunteja yhden tai kahden koulup\u00e4iv\u00e4n ajan joulukuussa 2024 ja tammikuussa 2025, ja se analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tutkimuksen tulokset jakautuivat turvallisuuden osa-alueiden mukaisesti kolmeen p\u00e4\u00e4luokkaan. Fyysisen turvallisuuden osalta kouluilla oli rakenteellisesti hyv\u00e4t puitteet turvalliseen k\u00e4sity\u00f6n opetukseen, mutta niiden hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 oli eroavaisuuksia. Pedagogisen turvallisuuden osalta haasteita esiintyi vaatimusten mukaisen valvonnan toteuttamisessa, mutta turvallisuutta tukivat kuitenkin oppilaiden ohjeistaminen ja toimintaan puuttuminen. Psyykkisen ja\nsosiaalisen turvallisuuden osalta ty\u00f6turvallisuutta heikent\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 oli oppilaiden toimettomuus ja siit\u00e4 mahdollisesti johtuva asiaton toiminta. Ty\u00f6turvallisuus oli osa kaikkien oppituntien toimintaa, mutta turvallisuuden osa-alueiden esiintymistavat vaihtelivat ryhm\u00e4kohtaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-22T06:52:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-22T06:52:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kovien materiaalien k\u00e4sity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6turvallisuus yl\u00e4koulun kovien materiaalien k\u00e4sity\u00f6n opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504223359", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101542
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:17Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6964c47a-88d6-4cf6-ba28-f9eb4f0ca2c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504223359.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aaltio, Moona Kauhanen, Lotta Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa työturvallisuus kovien materiaalien käsityö Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus
title Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa
title_full Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa
title_fullStr Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa
title_full_unstemmed Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa
title_short Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa
title_sort työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa
title_txtP Työturvallisuus yläkoulun kovien materiaalien käsityön opetuksessa
topic työturvallisuus kovien materiaalien käsityö Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education kovien materiaalien käsityö perusopetus työturvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101542 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504223359
work_keys_str_mv AT aaltiomoona työturvallisuusyläkoulunkovienmateriaalienkäsityönopetuksessa