Summary: | Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin työturvallisuutta yläkoulun kovien materiaalien käsityön oppitunneilla. Työturvallisuutta tutkittiin opetustilojen fyysisessä ympäristössä esiintyvien työturvallisuustekijöiden sekä opettajien
ja oppilaiden oppituntien aikaisen toiminnan näkökulmista.
Tutkimukseen osallistui kolme yläkoulun kovien materiaalien käsityön
opettajaa opetusryhmineen kahdelta eri paikkakunnalta ja kolmesta eri koulusta.
Tämän etnografisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli strukturoitu havainnointi ilman osallistumista. Aineisto kerättiin havainnoimalla käsityön oppitunteja yhden tai kahden koulupäivän ajan joulukuussa 2024 ja tammikuussa 2025, ja se analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulokset jakautuivat turvallisuuden osa-alueiden mukaisesti kolmeen pääluokkaan. Fyysisen turvallisuuden osalta kouluilla oli rakenteellisesti hyvät puitteet turvalliseen käsityön opetukseen, mutta niiden hyödyntämisessä oli eroavaisuuksia. Pedagogisen turvallisuuden osalta haasteita esiintyi vaatimusten mukaisen valvonnan toteuttamisessa, mutta turvallisuutta tukivat kuitenkin oppilaiden ohjeistaminen ja toimintaan puuttuminen. Psyykkisen ja
sosiaalisen turvallisuuden osalta työturvallisuutta heikentävä tekijä oli oppilaiden toimettomuus ja siitä mahdollisesti johtuva asiaton toiminta. Työturvallisuus oli osa kaikkien oppituntien toimintaa, mutta turvallisuuden osa-alueiden esiintymistavat vaihtelivat ryhmäkohtaisesti.
|