”Opettajuuden ja etiikan tulee kulkea käsi kädessä” luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, miten luokanopettajat määrittelevät ammattietiikan, millaisia eettisiä haasteita he kohtaavat työssään ja miten he käsittelevät näitä haasteita. Lisäksi selvitetään, miten o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Luomanmäki, Tomas
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101494
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella luokanopettajien kokemuksia ammattietiikasta. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään, miten luokanopettajat määrittelevät ammattietiikan, millaisia eettisiä haasteita he kohtaavat työssään ja miten he käsittelevät näitä haasteita. Lisäksi selvitetään, miten opettajien koulutus ja työkokemus valmistavat heitä kohtaamaan eettisiä kysymyksiä. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella, ja aineisto kerättiin kuuden opettajan puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin reflektiivistä temaattista analyysiä. Tutkimuksen teoreettinen tausta rakentui etiikan teorioita ja aiempia tutkimuksia tarkastelemalla. Tulokset osoittivat, että opettajat kokivat ammattietiikan tärkeäksi osaksi työtään ja kohtasivat monenlaisia eettisiä haasteita, jotka vaativat kriittistä ajattelua ja eri näkökulmien arviointia. Eettisten haasteiden käsittelyssä korostuivat opettajan arvomaailma, oppilaantuntemus, reflektiivinen käytäntö ja kollegiaalinen tuki. Työkokemus ja ammatillinen kehittyminen vahvistivat eettistä osaamista. Oppilaiden moninaisuus toi mukanaan erityisiä eettisiä haasteita, jotka vaativat herkkyyttä ja ymmärrystä. Koulutuksen puutteet eettisten dilemmojen käsittelyssä korostuivat, mutta työkokemus ja jatkuva oman toiminnan arviointi toivat syvempää ymmärrystä ja varmuutta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettajien ammattietiikka on vahvasti sidoksissa heidän henkilökohtaisiin arvoihinsa ja hankittuun kokemukseen. Nämä tekijät yhdessä muodostavat perustan opettajien eettiselle päätöksenteolle ja toiminnalle.