"It’s like trying to make a square fit a round hole” Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum

Suomalainen koulutusjärjestelmä pohjautuu kansalliseen opetussuunnitelmaan, jonka tehtävänä on taata kaikille oppimäärältään ja sisällöiltään tasavertainen ja laadukas koulutus. Kansallinen opetussuunnitelma määrittelee opetettavat sisällöt, oppimistavoitteet, opetusmenetelmät, arviointikriteerit ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuismin, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101492
_version_ 1833407613985882112
author Kuismin, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuismin, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuismin, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuismin, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Suomalainen koulutusjärjestelmä pohjautuu kansalliseen opetussuunnitelmaan, jonka tehtävänä on taata kaikille oppimäärältään ja sisällöiltään tasavertainen ja laadukas koulutus. Kansallinen opetussuunnitelma määrittelee opetettavat sisällöt, oppimistavoitteet, opetusmenetelmät, arviointikriteerit ja opettajien ja oppilaiden roolit peruskoulussa, sekä ohjaa opettajankoulutusta yliopistotasolla. Peruskoulun kansallinen opetussuunnitelma uudistettiin vuonna 2014 ja otettiin asteittain käyttöön yläkoulun vuosiluokille 7–9 vuosina 2017–2019. Uudistetun opetussuunnitelman käytännön toteutus on ollut haasteellista, ja opettajat kokevat uudistuksen huonontaneen oppilaiden oppimistuloksia, kasvattaneen oppilaiden välisiä taso-eroja, sekä lisänneen opettajien työn kuormittavuutta. Opettajien mielipiteitä aiheesta on kuitenkin tutkittu huomattavan vähäisesti, oppiainetasolla ei lainkaan. Siksi tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa englannin aineenopettajien mielipiteitä kansallisesta opetussuunnitelmasta luokille 7–9. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jonka aineisto kerättiin yläkoulun englanninopettajille (n=67) suunnatun kyselyn kautta. Kyselyllä kerättiin sekä laadullista että määrällistä aineistoa. Määrällisen datan kautta laskettiin opettajien prosentuaalinen tyytyväisyys opetussuunnitelman eri osa-alueisiin ja laadullisen aineiston avulla opettajien kokemuksia ja mielipiteitä tutkittiin syvällisemmällä tasolla. Tutkimustulokset osoittavat, että englanninopettajat ovat yleisesti ottaen erittäin tyytymättömiä nykyiseen opetussuunnitelmaan. He pitävät opetussuunnitelmaan valittuja englannin kielen oppiainesisältöjä sen suurimpana vahvuutena ja epäselkeitä arviointikriteereitä ja heikkoa käytännön sovellettavuutta sen suurimpina heikkouksina. Vaikka suurin osa vastaajista kertoo pitävänsä opetussuunnitelmasta opetusfilosofisella tasolla, he kokevat, että opetussuunnitelman sisältö ja tavoitteet eivät huomioi luokkahuoneiden todellisuutta. Opettajat kertoivat myös pitävänsä opetussuunnitelmaa vaikeaselkoisena, mikä on aiheuttanut eriarvoisuutta oppilaiden arvioinnissa ja opetetun sisällön määrässä. Vastaajat kokevat myös työnsä kuormittavuuden kasvaneen ja työviihtyvyytensä heikentyneen opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa opettajien kokemuksista, ja näitä tietoja tulisi hyödyntää tulevien opetussuunnitelmien kehityksessä, arviointikäytäntöjen yhdenmukaistamisessa sekä opettajien työhyvinvoinnin edistämisessä.
first_indexed 2025-04-17T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hahn, Judit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuismin, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-17T05:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-17T05:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalainen koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4 pohjautuu kansalliseen opetussuunnitelmaan, jonka teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on taata kaikille oppim\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n ja sis\u00e4ll\u00f6ilt\u00e4\u00e4n tasavertainen ja laadukas koulutus. Kansallinen opetussuunnitelma m\u00e4\u00e4rittelee opetettavat sis\u00e4ll\u00f6t, oppimistavoitteet, opetusmenetelm\u00e4t, arviointikriteerit ja opettajien ja \noppilaiden roolit peruskoulussa, sek\u00e4 ohjaa opettajankoulutusta yliopistotasolla. Peruskoulun kansallinen opetussuunnitelma uudistettiin vuonna 2014 ja otettiin asteittain k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n yl\u00e4koulun vuosiluokille 7\u20139 vuosina 2017\u20132019. Uudistetun opetussuunnitelman k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutus on ollut haasteellista, ja opettajat \nkokevat uudistuksen huonontaneen oppilaiden oppimistuloksia, kasvattaneen oppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 taso-eroja, sek\u00e4 lis\u00e4nneen opettajien ty\u00f6n kuormittavuutta. Opettajien mielipiteit\u00e4 aiheesta on kuitenkin tutkittu \nhuomattavan v\u00e4h\u00e4isesti, oppiainetasolla ei lainkaan. \n\n Siksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa englannin aineenopettajien mielipiteit\u00e4 kansallisesta opetussuunnitelmasta luokille 7\u20139. Tutkimus toteutettiin monimenetelm\u00e4tutkimuksena, jonka aineisto ker\u00e4ttiin yl\u00e4koulun englanninopettajille (n=67) suunnatun kyselyn kautta. Kyselyll\u00e4 ker\u00e4ttiin sek\u00e4 laadullista ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen datan kautta laskettiin opettajien prosentuaalinen tyytyv\u00e4isyys opetussuunnitelman eri osa-alueisiin ja laadullisen aineiston avulla opettajien kokemuksia ja mielipiteit\u00e4 tutkittiin syv\u00e4llisemm\u00e4ll\u00e4 tasolla. \n \nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 englanninopettajat ovat yleisesti ottaen eritt\u00e4in tyytym\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 nykyiseen opetussuunnitelmaan. He pit\u00e4v\u00e4t opetussuunnitelmaan valittuja englannin kielen oppiainesis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 sen suurimpana vahvuutena ja ep\u00e4selkeit\u00e4 arviointikriteereit\u00e4 ja heikkoa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n sovellettavuutta sen \nsuurimpina heikkouksina. Vaikka suurin osa vastaajista kertoo pit\u00e4v\u00e4ns\u00e4 opetussuunnitelmasta opetusfilosofisella tasolla, he kokevat, ett\u00e4 opetussuunnitelman sis\u00e4lt\u00f6 ja tavoitteet eiv\u00e4t huomioi \nluokkahuoneiden todellisuutta. Opettajat kertoivat my\u00f6s pit\u00e4v\u00e4ns\u00e4 opetussuunnitelmaa vaikeaselkoisena, mik\u00e4 on aiheuttanut eriarvoisuutta oppilaiden arvioinnissa ja opetetun sis\u00e4ll\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4. Vastaajat kokevat my\u00f6s ty\u00f6ns\u00e4 kuormittavuuden kasvaneen ja ty\u00f6viihtyvyytens\u00e4 heikentyneen opetussuunnitelmauudistuksen my\u00f6t\u00e4. Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa opettajien kokemuksista, ja n\u00e4it\u00e4 tietoja tulisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tulevien \nopetussuunnitelmien kehityksess\u00e4, arviointik\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen yhdenmukaistamisessa sek\u00e4 opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-17T05:34:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-17T05:34:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "curriculum design", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"It\u2019s like trying to make a square fit a round hole\u201d : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504173314", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101492
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:05:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f2dcfea-4212-426a-8577-ba7e3a5e5dd9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504173314.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuismin, Hanna "It’s like trying to make a square fit a round hole” : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum EFL education curriculum design Englannin kieli English kielen oppiminen englannin kieli opetussuunnitelmat opettajat opetus opetustavoitteet peruskoulu lukio
title "It’s like trying to make a square fit a round hole” : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum
title_full "It’s like trying to make a square fit a round hole” : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum
title_fullStr "It’s like trying to make a square fit a round hole” : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum "It’s like trying to make a square fit a round hole” : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum
title_full_unstemmed "It’s like trying to make a square fit a round hole” : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum "It’s like trying to make a square fit a round hole” : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum
title_short "It’s like trying to make a square fit a round hole”
title_sort it s like trying to make a square fit a round hole finnish efl teachers views on the finnish national core curriculum
title_sub Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum
title_txtP "It’s like trying to make a square fit a round hole” : Finnish EFL teachers' views on the Finnish national core curriculum
topic EFL education curriculum design Englannin kieli English kielen oppiminen englannin kieli opetussuunnitelmat opettajat opetus opetustavoitteet peruskoulu lukio
topic_facet EFL education Englannin kieli English curriculum design englannin kieli kielen oppiminen lukio opettajat opetus opetussuunnitelmat opetustavoitteet peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101492 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504173314
work_keys_str_mv AT kuisminhanna itsliketryingtomakeasquarefitaroundholefinnisheflteachersviewsonthefinnishnationalc