Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten lukiossa toimivat opinto-ohjaajat kokevat oman kompetenssinsa sekä sitä, millaisena haastatellut opinto-ohjaajat näkevät professionaalisuuden lukion opinto-ohjaajan työssä. Lisäksi tarkastelimme sitä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kompetenssin muodostumis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Leskelä, Siru, Vainionpää, Anni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101461
_version_ 1833407613977493504
author Leskelä, Siru Vainionpää, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leskelä, Siru Vainionpää, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leskelä, Siru Vainionpää, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leskelä, Siru
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten lukiossa toimivat opinto-ohjaajat kokevat oman kompetenssinsa sekä sitä, millaisena haastatellut opinto-ohjaajat näkevät professionaalisuuden lukion opinto-ohjaajan työssä. Lisäksi tarkastelimme sitä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kompetenssin muodostumiseen. Lukion opinto-ohjaajien kompetenssin tarkasteleminen on merkittävää sen hahmottamiseksi, miten kompetenssi koetaan ja millaista kompetenssia opinto-ohjaajan työ lukioympäristössä edellyttää. On tärkeää myös hahmottaa professionaalisuutta lukion opinto-ohjaajan työssä, sillä ohjausalan ammattilaisen professionaalisuudella nähdään olevan vaikutusta ohjauspalveluiden laatuun. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen tutkimuksen perustuessa ihmisten henkilökohtaisille kokemuksille ja ajatuksille. Tutkimuksen kontekstina toimii opinto-ohjaus lukiossa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluilla puolistrukturoitua haastattelupohjaa hyödyntäen. Haastatteluihin osallistui kuusi lukiossa toimivaa opinto-ohjaajaa ympäri Suomea. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Ohjausalan ammattilaisen osaamiskuvaukset toimivat tutkimuksessamme osaamisen kokonaisuutta tukevana taustamateriaalina. Tutkimuksen tuloksina esitetään, että lukion opinto-ohjaajat kokevat kompetenssinsa olevan vahvalla pohjalla. Tuloksissa ilmenee, että he kokevat kompetenssinsa muodostuvan vuorovaikutustaidoista, organisointitaidoista, teoreettisesta osaamisesta, itsereflektiosta sekä tiedollisesta osaamisesta. Kompetenssin muodostumisessa keskeisinä osatekijöinä ovat olleet työn ulkopuolinen elämä, työkokemus, koulutus sekä oma kiinnostus. Tuloksissa korostuu johdonmukaisesti etenkin työkokemuksen ja koulutuksen merkitys kompetenssin muodostumisen osatekijänä. Tutkimuksen tulokset esittävät, että lukion opinto-ohjaajan professionaalisuus koostuu eettisestä osaamisesta, teoreettisesta osaamisesta, koulutuksen tuomasta pätevyydestä, itsereflektion taidoista sekä vuorovaikutustaidoista.
first_indexed 2025-04-16T20:07:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leskel\u00e4, Siru", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainionp\u00e4\u00e4, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-16T09:02:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-16T09:02:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101461", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lukiossa toimivat opinto-ohjaajat kokevat oman kompetenssinsa sek\u00e4 sit\u00e4, millaisena haastatellut opinto-ohjaajat n\u00e4kev\u00e4t professionaalisuuden lukion opinto-ohjaajan ty\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastelimme sit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat vaikuttaneet kompetenssin muodostumiseen. Lukion opinto-ohjaajien kompetenssin tarkasteleminen on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 sen hahmottamiseksi, miten kompetenssi koetaan ja millaista kompetenssia opinto-ohjaajan ty\u00f6 lukioymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 my\u00f6s hahmottaa professionaalisuutta lukion opinto-ohjaajan ty\u00f6ss\u00e4, sill\u00e4 ohjausalan ammattilaisen professionaalisuudella n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan vaikutusta ohjauspalveluiden laatuun. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena fenomenologista l\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en tutkimuksen perustuessa ihmisten henkil\u00f6kohtaisille kokemuksille ja ajatuksille. Tutkimuksen kontekstina toimii opinto-ohjaus lukiossa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastatteluilla puolistrukturoitua haastattelupohjaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Haastatteluihin osallistui kuusi lukiossa toimivaa opinto-ohjaajaa ymp\u00e4ri Suomea. Aineiston analyysi on toteutettu aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Ohjausalan ammattilaisen osaamiskuvaukset toimivat tutkimuksessamme osaamisen kokonaisuutta tukevana taustamateriaalina. Tutkimuksen tuloksina esitet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 lukion opinto-ohjaajat kokevat kompetenssinsa olevan vahvalla pohjalla. Tuloksissa ilmenee, ett\u00e4 he kokevat kompetenssinsa muodostuvan vuorovaikutustaidoista, organisointitaidoista, teoreettisesta osaamisesta, itsereflektiosta sek\u00e4 tiedollisesta osaamisesta. Kompetenssin muodostumisessa keskeisin\u00e4 osatekij\u00f6in\u00e4 ovat olleet ty\u00f6n ulkopuolinen el\u00e4m\u00e4, ty\u00f6kokemus, koulutus sek\u00e4 oma kiinnostus. Tuloksissa korostuu johdonmukaisesti etenkin ty\u00f6kokemuksen ja koulutuksen merkitys kompetenssin muodostumisen osatekij\u00e4n\u00e4. Tutkimuksen tulokset esitt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 lukion opinto-ohjaajan professionaalisuus koostuu eettisest\u00e4 osaamisesta, teoreettisesta osaamisesta, koulutuksen tuomasta p\u00e4tevyydest\u00e4, itsereflektion taidoista sek\u00e4 vuorovaikutustaidoista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-16T09:02:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-16T09:02:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "119", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "professionaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osaamiskuvaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sek\u00e4 professionaalisuudesta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504163286", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101461
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/199658fe-7a77-4a93-9a96-e3db2ba82b42\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504163286.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leskelä, Siru Vainionpää, Anni Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä professionaalisuus osaamiskuvaukset Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling opinto-ohjaus lukio osaaminen opinto-ohjaajat kompetenssi asiantuntijuus ammattitaito
title Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä
title_full Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä
title_fullStr Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä
title_full_unstemmed Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä
title_short Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä
title_sort lukion opinto ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä
title_txtP Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä
topic professionaalisuus osaamiskuvaukset Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling opinto-ohjaus lukio osaaminen opinto-ohjaajat kompetenssi asiantuntijuus ammattitaito
topic_facet Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ammattitaito asiantuntijuus kompetenssi lukio opinto-ohjaajat opinto-ohjaus osaaminen osaamiskuvaukset professionaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101461 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504163286
work_keys_str_mv AT leskeläsiru lukionopintoohjaajienkokemuksetkompetenssistaansekäprofessionaalisuudestatyöelämässä