Lukion opinto-ohjaajien kokemukset kompetenssistaan sekä professionaalisuudesta työelämässä

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten lukiossa toimivat opinto-ohjaajat kokevat oman kompetenssinsa sekä sitä, millaisena haastatellut opinto-ohjaajat näkevät professionaalisuuden lukion opinto-ohjaajan työssä. Lisäksi tarkastelimme sitä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kompetenssin muodostumis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Leskelä, Siru, Vainionpää, Anni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101461
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten lukiossa toimivat opinto-ohjaajat kokevat oman kompetenssinsa sekä sitä, millaisena haastatellut opinto-ohjaajat näkevät professionaalisuuden lukion opinto-ohjaajan työssä. Lisäksi tarkastelimme sitä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet kompetenssin muodostumiseen. Lukion opinto-ohjaajien kompetenssin tarkasteleminen on merkittävää sen hahmottamiseksi, miten kompetenssi koetaan ja millaista kompetenssia opinto-ohjaajan työ lukioympäristössä edellyttää. On tärkeää myös hahmottaa professionaalisuutta lukion opinto-ohjaajan työssä, sillä ohjausalan ammattilaisen professionaalisuudella nähdään olevan vaikutusta ohjauspalveluiden laatuun. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen tutkimuksen perustuessa ihmisten henkilökohtaisille kokemuksille ja ajatuksille. Tutkimuksen kontekstina toimii opinto-ohjaus lukiossa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluilla puolistrukturoitua haastattelupohjaa hyödyntäen. Haastatteluihin osallistui kuusi lukiossa toimivaa opinto-ohjaajaa ympäri Suomea. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Ohjausalan ammattilaisen osaamiskuvaukset toimivat tutkimuksessamme osaamisen kokonaisuutta tukevana taustamateriaalina. Tutkimuksen tuloksina esitetään, että lukion opinto-ohjaajat kokevat kompetenssinsa olevan vahvalla pohjalla. Tuloksissa ilmenee, että he kokevat kompetenssinsa muodostuvan vuorovaikutustaidoista, organisointitaidoista, teoreettisesta osaamisesta, itsereflektiosta sekä tiedollisesta osaamisesta. Kompetenssin muodostumisessa keskeisinä osatekijöinä ovat olleet työn ulkopuolinen elämä, työkokemus, koulutus sekä oma kiinnostus. Tuloksissa korostuu johdonmukaisesti etenkin työkokemuksen ja koulutuksen merkitys kompetenssin muodostumisen osatekijänä. Tutkimuksen tulokset esittävät, että lukion opinto-ohjaajan professionaalisuus koostuu eettisestä osaamisesta, teoreettisesta osaamisesta, koulutuksen tuomasta pätevyydestä, itsereflektion taidoista sekä vuorovaikutustaidoista.