Summary: | Digitalisaation kehityksen myötä lapset käyttävät digilaitteita sekä kotona että varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa ollessaan. Tämän myötä digitalisaation kehitys vaikuttaa monin tavoin myös jo alle kouluikäisten lasten elämään. Aikuisten velvollisuutena on huolehtia, että lapset saavat tutustua digivälineisiin turvallisesti ja kehitykselle sopivalla tavalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia lasten digitaaliseen osaamiseen liittyviä teemoja Yle Uutisten verkkouutisissa julkaistuissa artikkeleissa on käsitelty vuosina 2014-2024. Tutkimusaineisto koostui 44 artikkelista, jotka käsittelivät lasten digitaaliseen osaamiseen liittyviä teemoja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen temaattisen analyysin avulla.
Aineistoanalyysin tuloksena syntyi viisi pääluokkaa. Pääluokat osoittivat, että Yle Uutisten verkkouutisissa käsiteltiin yleisimmin aikuisten vastuisiin ja velvollisuuksiin liittyviä teemoja sekä digivälineiden käytön mahdollistamia etuja ja siitä seuraavia haasteita. Lisäksi artikkeleissa käsiteltiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen roolia lasten digitaalisen osaamisen yhdenvertaisuuden edistämisessä, lasten asiantuntijuutta ja osallisuutta sekä kodeissa ilmenneitä digivälineiden käytöstä johtuvia vuorovaikutushaasteita.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Yle Uutisten verkkoartikkeleissa on käsitelty monipuolisesti lasten digitaaliseen osaamiseen liittyviä teemoja vuosina 2014-2024. Tämä on tärkeää lasten yhdenvertaisen digiosaamisen kehittymisen näkökulmasta, sillä medialla voi olla merkittävä vaikutus siihen, miten ihmiset ymmärtävät asioita ja millaisia mielipiteitä he muodostavat.
|