Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmiin kirjattuja sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen pedagogisia toimenpiteitä kuvaavia ja kasvattajan toimintaa ohjaavia diskursseja. Tässä tutkimuksessa tutkitaan diskurssianalyysin keinoin kaksivuotisen esio...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nousiainen, Senja, Ristaniemi, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101404
_version_ 1833407613967007744
author Nousiainen, Senja Ristaniemi, Saara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nousiainen, Senja Ristaniemi, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nousiainen, Senja Ristaniemi, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nousiainen, Senja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmiin kirjattuja sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen pedagogisia toimenpiteitä kuvaavia ja kasvattajan toimintaa ohjaavia diskursseja. Tässä tutkimuksessa tutkitaan diskurssianalyysin keinoin kaksivuotisen esiopetuskokeilun seurannan ja arvioinnin ESKO-tutkimushankkeen pedagogisten asiakirjojen osatutkimuksen lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmia. Aineisto koostuu harkinnanvaraisella otannalla 242 päiväkodista toimintakaudella 2021–2022 kerätystä 311 pedagogisesta asiakirjasta. Tutkimusaineisto rajautui lopulta 198 asiakirjaan, jotka jakautuivat tasan kokeiluryhmän (n=99) ja verrokkiryhmän (n=99) välillä. Tämän tutkimuksen tuloksena hahmottuivat sosioemotionaalisen tukemisen toimenpiteitä kuvaavat diskurssit, joita olivat kohtaamisen ja vuorovaikutuksen diskurssi, rakenteellisten toimien diskurssi, materiaalien ja menetelmien diskurssi, tavoitteiden diskurssi sekä aikuisen vallankäytön diskurssi. Työtä ohjaavat diskurssit olivat selkeiden toimintatapojen diskurssi, tiedostamisen diskurssi ja aikuisen vastuun häivyttämisen diskurssi. Tutkimuksen perusteella sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen kirjaaminen on epätarkkaa, eivätkä pedagogiset asiakirjat ole kovin työtä ohjaavia. Erityisesti sosioemotionaalisten taitojen kirjaaminen näyttäytyy vaikeasti sanoitettavina ja epätarkasti kuvattuina toimenpiteinä. Asiakirjan tarkoitukseen sekä kirjaamista käsittelevään lisäkoulutukseen olisikin kiinnitettävä huomiota.
first_indexed 2025-04-14T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nousiainen, Senja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ristaniemi, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-14T07:15:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-14T07:15:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101404", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmiin kirjattuja sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen pedagogisia toimenpiteit\u00e4 kuvaavia ja kasvattajan toimintaa ohjaavia diskursseja. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkitaan diskurssianalyysin keinoin kaksivuotisen esiopetuskokeilun seurannan ja arvioinnin ESKO-tutkimushankkeen pedagogisten asiakirjojen osatutkimuksen lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmia. Aineisto koostuu harkinnanvaraisella otannalla 242 p\u00e4iv\u00e4kodista toimintakaudella 2021\u20132022 ker\u00e4tyst\u00e4 311 pedagogisesta asiakirjasta. Tutkimusaineisto rajautui lopulta 198 asiakirjaan, jotka jakautuivat tasan kokeiluryhm\u00e4n (n=99) ja verrokkiryhm\u00e4n (n=99) v\u00e4lill\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksena hahmottuivat sosioemotionaalisen tukemisen toimenpiteit\u00e4 kuvaavat diskurssit, joita olivat kohtaamisen ja vuorovaikutuksen diskurssi, rakenteellisten toimien diskurssi, materiaalien ja menetelmien diskurssi, tavoitteiden diskurssi sek\u00e4 aikuisen vallank\u00e4yt\u00f6n diskurssi. Ty\u00f6t\u00e4 ohjaavat diskurssit olivat selkeiden toimintatapojen diskurssi, tiedostamisen diskurssi ja aikuisen vastuun h\u00e4ivytt\u00e4misen diskurssi.\nTutkimuksen perusteella sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen kirjaaminen on ep\u00e4tarkkaa, eiv\u00e4tk\u00e4 pedagogiset asiakirjat ole kovin ty\u00f6t\u00e4 ohjaavia. Erityisesti sosioemotionaalisten taitojen kirjaaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy vaikeasti sanoitettavina ja ep\u00e4tarkasti kuvattuina toimenpitein\u00e4. Asiakirjan tarkoitukseen sek\u00e4 kirjaamista k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n lis\u00e4koulutukseen olisikin kiinnitett\u00e4v\u00e4 huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-14T07:15:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-14T07:15:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiset toimenpiteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n ohjaavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen asiakirja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja ty\u00f6n ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504143232", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101404
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:49Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3aa0b7de-c93f-4f49-9045-c3d119b70a08\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504143232.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nousiainen, Senja Ristaniemi, Saara Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa sosioemotionaalinen oppiminen pedagogiset toimenpiteet työn ohjaavuus diskurssianalyysi pedagoginen asiakirja Kasvatustiede Education Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot esiopetus
title Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa
title_full Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa
title_fullStr Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa
title_full_unstemmed Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa
title_short Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa
title_sort sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus ja esiopetussuunnitelmissa
title_txtP Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa
topic sosioemotionaalinen oppiminen pedagogiset toimenpiteet työn ohjaavuus diskurssianalyysi pedagoginen asiakirja Kasvatustiede Education Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot esiopetus
topic_facet Early Childhood Education Education Kasvatustiede Varhaiskasvatus diskurssianalyysi esiopetus pedagoginen asiakirja pedagogiset toimenpiteet sosioemotionaalinen oppiminen sosioemotionaaliset taidot työn ohjaavuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101404 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504143232
work_keys_str_mv AT nousiainensenja sosioemotionaalisenoppimisentukemisentoimenpiteidenjatyönohjaavuudendiskurssitla