Sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen toimenpiteiden ja työn ohjaavuuden diskurssit lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmiin kirjattuja sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen pedagogisia toimenpiteitä kuvaavia ja kasvattajan toimintaa ohjaavia diskursseja. Tässä tutkimuksessa tutkitaan diskurssianalyysin keinoin kaksivuotisen esio...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nousiainen, Senja, Ristaniemi, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101404
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmiin kirjattuja sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen pedagogisia toimenpiteitä kuvaavia ja kasvattajan toimintaa ohjaavia diskursseja. Tässä tutkimuksessa tutkitaan diskurssianalyysin keinoin kaksivuotisen esiopetuskokeilun seurannan ja arvioinnin ESKO-tutkimushankkeen pedagogisten asiakirjojen osatutkimuksen lasten varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmia. Aineisto koostuu harkinnanvaraisella otannalla 242 päiväkodista toimintakaudella 2021–2022 kerätystä 311 pedagogisesta asiakirjasta. Tutkimusaineisto rajautui lopulta 198 asiakirjaan, jotka jakautuivat tasan kokeiluryhmän (n=99) ja verrokkiryhmän (n=99) välillä. Tämän tutkimuksen tuloksena hahmottuivat sosioemotionaalisen tukemisen toimenpiteitä kuvaavat diskurssit, joita olivat kohtaamisen ja vuorovaikutuksen diskurssi, rakenteellisten toimien diskurssi, materiaalien ja menetelmien diskurssi, tavoitteiden diskurssi sekä aikuisen vallankäytön diskurssi. Työtä ohjaavat diskurssit olivat selkeiden toimintatapojen diskurssi, tiedostamisen diskurssi ja aikuisen vastuun häivyttämisen diskurssi. Tutkimuksen perusteella sosioemotionaalisen oppimisen tukemisen kirjaaminen on epätarkkaa, eivätkä pedagogiset asiakirjat ole kovin työtä ohjaavia. Erityisesti sosioemotionaalisten taitojen kirjaaminen näyttäytyy vaikeasti sanoitettavina ja epätarkasti kuvattuina toimenpiteinä. Asiakirjan tarkoitukseen sekä kirjaamista käsittelevään lisäkoulutukseen olisikin kiinnitettävä huomiota.