”Luonto on salliva erilaisuudelle” varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta oppimisympäristönä tukea tarvitsevien lasten esiopetuksessa, sekä selvittää, mitkä tekijät haittaavat tai edistävät tukea tarvitsevien lasten opettamista luontoympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarenkari, Anna-Matilda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101402
_version_ 1834856794001768448
author Saarenkari, Anna-Matilda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saarenkari, Anna-Matilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saarenkari, Anna-Matilda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saarenkari, Anna-Matilda
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta oppimisympäristönä tukea tarvitsevien lasten esiopetuksessa, sekä selvittää, mitkä tekijät haittaavat tai edistävät tukea tarvitsevien lasten opettamista luontoympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdeksalta varhaiskasvatuksen opettajalta, jotka työskentelivät metsäesiopetusryhmissä. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin ja tulokset raportoitiin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön näkökulmista. Tulosten perusteella luonto fyysisenä oppimisympäristönä tarjoaa tukea lapsen aistisäätelylle, mahdollistaa energian purkamisen sekä tukee keskittymiskykyä. Psyykkisestä näkökulmasta luonnon havaittiin mahdollistavan lapsen itseohjautuvuutta ja vahvistavan luontosuhdetta. Sosiaalisen oppimisympäristön näkökulmasta luonto edisti lapsen sosiaalisten taitojen kehitystä ja vahvisti yhteenkuuluvuutta. Haasteina tunnistettiin resurssien puute ja luontoympäristön esteettömyyden rajoitteet. Luonto soveltuu hyvin inklusiiviseksi oppimisympäristöksi ja se tarjoaa rauhoittavan ja lapsilähtöisen oppimisympäristön, joka edistää tukea tarvitsevien lasten oppimista ja hyvinvointia.
first_indexed 2025-04-14T20:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarenkari, Anna-Matilda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-14T06:53:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-14T06:53:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101402", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 luonnosta oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 tukea tarvitsevien lasten esiopetuksessa, sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t haittaavat tai edist\u00e4v\u00e4t tukea tarvitsevien lasten opettamista luontoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla kahdeksalta varhaiskasvatuksen opettajalta, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t mets\u00e4esiopetusryhmiss\u00e4. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin ja tulokset raportoitiin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmista.\nTulosten perusteella luonto fyysisen\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 tarjoaa tukea lapsen aistis\u00e4\u00e4telylle, mahdollistaa energian purkamisen sek\u00e4 tukee keskittymiskyky\u00e4. Psyykkisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta luonnon havaittiin mahdollistavan lapsen itseohjautuvuutta ja vahvistavan luontosuhdetta. Sosiaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta luonto edisti lapsen sosiaalisten taitojen kehityst\u00e4 ja vahvisti yhteenkuuluvuutta. Haasteina tunnistettiin resurssien puute ja luontoymp\u00e4rist\u00f6n esteett\u00f6myyden rajoitteet. Luonto soveltuu hyvin inklusiiviseksi oppimisymp\u00e4rist\u00f6ksi ja se tarjoaa rauhoittavan ja lapsil\u00e4ht\u00f6isen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n, joka edist\u00e4\u00e4 tukea tarvitsevien lasten oppimista ja hyvinvointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-14T06:53:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-14T06:53:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mets\u00e4esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dLuonto on salliva erilaisuudelle\u201d : varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 mets\u00e4esiopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504143230", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101402
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:48Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0115bdbd-a702-4932-9b69-5e8eb2481ecb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504143230.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarenkari, Anna-Matilda ”Luonto on salliva erilaisuudelle” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa metsäesiopetus Erityispedagogiikka Special Education luonto oppimisympäristö esiopetus inkluusio varhaiskasvatuksen opettajat
title ”Luonto on salliva erilaisuudelle” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa
title_full ”Luonto on salliva erilaisuudelle” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa
title_fullStr ”Luonto on salliva erilaisuudelle” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa ”Luonto on salliva erilaisuudelle” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa
title_full_unstemmed ”Luonto on salliva erilaisuudelle” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa ”Luonto on salliva erilaisuudelle” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa
title_short ”Luonto on salliva erilaisuudelle”
title_sort luonto on salliva erilaisuudelle varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa
title_txtP ”Luonto on salliva erilaisuudelle” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä luonnosta tukea tarvitsevan lapsen oppimisympäristönä metsäesiopetuksessa
topic metsäesiopetus Erityispedagogiikka Special Education luonto oppimisympäristö esiopetus inkluusio varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education esiopetus inkluusio luonto metsäesiopetus oppimisympäristö varhaiskasvatuksen opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101402 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504143230
work_keys_str_mv AT saarenkariannamatilda luontoonsallivaerilaisuudellevarhaiskasvatuksenopettajienkäsityksiäluonnos