“There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education

Monikielisyys on jatkuvasti kasvava ilmiö, jonka vaikutuksia on tutkittu laajasti myös koulumaailmassa. Suomalaisen peruskoulun rehtori on koulunsa johtaja ja vastuussa kaikesta koulun toiminnasta. Tästä huolimatta merkittävää tutkimustietoa rehtorin osallisuudesta monikielisen oppijan tukemisessa e...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jokela, Josefiina, Hyvätti, Noora
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101357
_version_ 1833407613956521984
author Jokela, Josefiina Hyvätti, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokela, Josefiina Hyvätti, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokela, Josefiina Hyvätti, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokela, Josefiina
datasource_str_mv jyx
description Monikielisyys on jatkuvasti kasvava ilmiö, jonka vaikutuksia on tutkittu laajasti myös koulumaailmassa. Suomalaisen peruskoulun rehtori on koulunsa johtaja ja vastuussa kaikesta koulun toiminnasta. Tästä huolimatta merkittävää tutkimustietoa rehtorin osallisuudesta monikielisen oppijan tukemisessa ei ole Suomen kontekstissa olemassa. Tämä tutkimus pyrkii tarkastelemaan rehtorin vaikutusta monikielisen oppijan kouluarkeen. Tavoitteena on kuvata rehtorien ymmärrystä monikielisyyden ja kielitietoisuuden saralla, heidän näkemyksiään Opetushallituksen linjauksista ja Opetussuunnitelmasta monikielisyyden osalta sekä sitä, miten rehtorit näkevät heidän työ-tehtäviensä vaikuttavan monikielisten oppijoiden jokapäiväiseen arkeen. Lisäksi tavoitteena on kuvata englannin asemaa koulun vuorovaikutuksessa. Tutkimusta varten toteutettiin kahdeksan puolistrukturoitua yksilöhaastattelua suomalaisten peruskoulujen rehtoreiden kanssa. Rehtorit valikoituivat heidän koulujensa monikielisyyden mukaan: neljä oli rehtoreina kouluissa, joissa monikielisten oppijoiden määrä oli yli 15 % ja neljä kouluissa, joissa monikielisten oppijoiden määrä oli alle 5 %. Erottelulla haluttiin nähdä, onko monikielisten oppilaiden määrällä vaikutusta rehtorien näkemyksiin. Haastattelujen litteraatit analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rehtoreilla on vajavainen käsitys heidän omasta tietotaidostaan. Rehtorit kokivat epävarmuuden tunteita haastatteluissa ja kuvasivat omaa osaamistaan heikoksi. Tästä huolimatta rehtorit, riippumatta heidän kokemuksestaan tai koulunsa monikielisyyden tasosta, pystyivät kuitenkin kuvailemaan koulunsa käytänteitä, jotka olivat pitkälti OPH:n linjausten mukaisia. Lisäksi tutkimuksesta nousi esille rehtoreiden kokemus heidän etäisyydestään koulun arjesta, mikä johti kokemukseen siitä, ettei heillä ollut mahdollisuuksia konkreettisesti vaikuttaa monikielisen oppijan arkeen. Tästä huolimatta rehtorit jälleen kuvasivat laajasti omia työtehtäviään, joilla voivat välillisesti vaikuttaa koulun toimintaan. Tällaisia olivat esimerkiksi koulukulttuurin luominen, materiaalihankinnat ja opetuksen järjestäminen. Englannin kielellä todettiin olevan suuri rooli koulun sisäisessä kommunikaatiossa eri toimijoiden välillä riippumatta monikielisyyden määrästä. Tutkimus tarjosi lähtökohdan tulevalle tutkimukselle aiheeseen, esimerkiksi laajemmalla otannalla suoritettuun tai tiettyihin työtehtäviin keskittyvään tutkimukseen.
first_indexed 2025-04-11T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokela, Josefiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyv\u00e4tti, Noora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-11T05:24:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-11T05:24:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101357", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monikielisyys on jatkuvasti kasvava ilmi\u00f6, jonka vaikutuksia on tutkittu laajasti my\u00f6s koulumaailmassa. Suomalaisen peruskoulun rehtori on koulunsa johtaja ja vastuussa kaikesta koulun toiminnasta. T\u00e4st\u00e4 huolimatta merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 tutkimustietoa rehtorin osallisuudesta monikielisen oppijan tukemisessa ei ole Suomen kontekstissa olemassa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii tarkastelemaan rehtorin vaikutusta monikielisen oppijan kouluarkeen. Tavoitteena on kuvata rehtorien ymm\u00e4rryst\u00e4 monikielisyyden ja kielitietoisuuden saralla, heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n Opetushallituksen linjauksista ja Opetussuunnitelmasta monikielisyyden osalta sek\u00e4 sit\u00e4, miten rehtorit n\u00e4kev\u00e4t heid\u00e4n ty\u00f6-teht\u00e4viens\u00e4 vaikuttavan monikielisten oppijoiden jokap\u00e4iv\u00e4iseen arkeen. Lis\u00e4ksi tavoitteena on kuvata englannin asemaa koulun vuorovaikutuksessa.\n\nTutkimusta varten toteutettiin kahdeksan puolistrukturoitua yksil\u00f6haastattelua suomalaisten peruskoulujen rehtoreiden kanssa. Rehtorit valikoituivat heid\u00e4n koulujensa monikielisyyden mukaan: nelj\u00e4 oli rehtoreina kouluissa, joissa monikielisten oppijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli yli 15 % ja nelj\u00e4 kouluissa, joissa monikielisten oppijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli alle 5 %. Erottelulla haluttiin n\u00e4hd\u00e4, onko monikielisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 vaikutusta rehtorien n\u00e4kemyksiin. Haastattelujen litteraatit analysoitiin temaattisen analyysin avulla.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 rehtoreilla on vajavainen k\u00e4sitys heid\u00e4n omasta tietotaidostaan. Rehtorit kokivat ep\u00e4varmuuden tunteita haastatteluissa ja kuvasivat omaa osaamistaan heikoksi. T\u00e4st\u00e4 huolimatta rehtorit, riippumatta heid\u00e4n kokemuksestaan tai koulunsa monikielisyyden tasosta, pystyiv\u00e4t kuitenkin kuvailemaan koulunsa k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, jotka olivat pitk\u00e4lti OPH:n linjausten mukaisia. Lis\u00e4ksi tutkimuksesta nousi esille rehtoreiden kokemus heid\u00e4n et\u00e4isyydest\u00e4\u00e4n koulun arjesta, mik\u00e4 johti kokemukseen siit\u00e4, ettei heill\u00e4 ollut mahdollisuuksia konkreettisesti vaikuttaa monikielisen oppijan arkeen. T\u00e4st\u00e4 huolimatta rehtorit j\u00e4lleen kuvasivat laajasti omia ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4\u00e4n, joilla voivat v\u00e4lillisesti vaikuttaa koulun toimintaan. T\u00e4llaisia olivat esimerkiksi koulukulttuurin luominen, materiaalihankinnat ja opetuksen j\u00e4rjest\u00e4minen. Englannin kielell\u00e4 todettiin olevan suuri rooli koulun sis\u00e4isess\u00e4 kommunikaatiossa eri toimijoiden v\u00e4lill\u00e4 riippumatta monikielisyyden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Tutkimus tarjosi l\u00e4ht\u00f6kohdan tulevalle tutkimukselle aiheeseen, esimerkiksi laajemmalla otannalla suoritettuun tai tiettyihin ty\u00f6teht\u00e4viin keskittyv\u00e4\u00e4n tutkimukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-11T05:24:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-11T05:24:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hallinnollinen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puolistrukturoitu haastattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teema-analyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "administrative management", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "semi-structured interview", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "theme analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cThere used to be none\u201d: principals\u2019 views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504113186", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetushallinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101357
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:06:24Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a01d1d7-e04d-4bad-8e26-68932a0eca87\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504113186.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokela, Josefiina Hyvätti, Noora “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education hallinnollinen johtaminen puolistrukturoitu haastattelu teema-analyysi administrative management semi-structured interview theme analysis Englannin kieli English kielellinen tietoisuus opetushallinto kieli ja kielet kielitietoinen opetus ja kasvatus johtaminen monikielisyys englannin kieli opetus pedagoginen johtaminen rehtorit koulut kielikasvatus
title “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education
title_full “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education
title_fullStr “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education
title_full_unstemmed “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education
title_short “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education
title_sort there used to be none principals views on supporting multilingual pupils in the finnish basic education
title_txtP “There used to be none”: principals’ views on supporting multilingual pupils in the Finnish basic education
topic hallinnollinen johtaminen puolistrukturoitu haastattelu teema-analyysi administrative management semi-structured interview theme analysis Englannin kieli English kielellinen tietoisuus opetushallinto kieli ja kielet kielitietoinen opetus ja kasvatus johtaminen monikielisyys englannin kieli opetus pedagoginen johtaminen rehtorit koulut kielikasvatus
topic_facet Englannin kieli English administrative management englannin kieli hallinnollinen johtaminen johtaminen kielellinen tietoisuus kieli ja kielet kielikasvatus kielitietoinen opetus ja kasvatus koulut monikielisyys opetus opetushallinto pedagoginen johtaminen puolistrukturoitu haastattelu rehtorit semi-structured interview teema-analyysi theme analysis
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101357 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504113186
work_keys_str_mv AT jokelajosefiina thereusedtobenoneprincipalsviewsonsupportingmultilingualpupilsinthefinnishbasice