Yrittäjyyskasvatus: pakollinen paha vai mahdollisuus? luokanopettajaopiskelijoiden jakautuneet näkemykset yrittäjyyskasvatuksesta

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä, asenteita ja valmiuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Tarkasteluun nousi myös, millaista kriittistä näkökulmaa yrittäjyyskasvatusta kohtaan esitettiin. Tutkimukseen osallistui 8 Jyväskylän yliopis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salo, Emilia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101346
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä, asenteita ja valmiuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja sen toteuttamisesta. Tarkasteluun nousi myös, millaista kriittistä näkökulmaa yrittäjyyskasvatusta kohtaan esitettiin. Tutkimukseen osallistui 8 Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelija, ja aineisto kerättiin yksilöittäin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Teemoittelun jälkeen analyysia jatkettiin vielä tyypittelyllä, jotta analyysia saatiin syvennettyä. Tutkimustulokset osoittivat, että yrittäjyyskasvatus käsitetään sekä suppeasti, että laajasti. Tämä käsitteen laajuus oli merkityksellisessä roolissa siinä, millaiset asenteet, valmiudet ja aikomukset luokanopettajaopiskelijoilla oli yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen. Pääosin opiskelijat suhtautuivat positiivisesti yrittäjyyskasvatukseen, mutta myös negatiivista suhtautumista osoitettiin. Sekä suppeasti, että laajasti yrittäjyyskasvatuksen käsittäneet opiskelijat esittivät kriittisiä näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen. Kritiikin kohteena oli käsitteen harhaanjohtavuus, sekä yrittäjyyskasvatuksen tämänhetkinen kykenemättömyys vastata esimerkiksi tasa-arvoon liittyviin haasteisiin. Luokanopettajaopiskelijat nostivat esiin heillä olevan jo joitain valmiuksia toteuttaa yrittäjyyskasvatusta. Etenkin sisäisen yrittäjyyden sisällöt koettiin helpommin lähestyttäviksi. Tästä johtuen suppean käsityksen omaavat opiskelijat kokivat omaavansa heikommat valmiudet toteuttaa yrittäjyyskasvatusta. Vaikka valmiuksia olisi jo ollut, koettiin että aiheen parissa kaivattaisiin lisää koulutusta.