Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023

Tämän määrällisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan palveluiden toteutumista ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaamista varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmista kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa vuosina 2022–2023. Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat kokeneet merkittäviä toimia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Heikkilä, Minna, Tuutti, Salla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101326
_version_ 1833407613949181952
author Heikkilä, Minna Tuutti, Salla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkilä, Minna Tuutti, Salla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkilä, Minna Tuutti, Salla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkilä, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän määrällisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan palveluiden toteutumista ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaamista varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmista kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa vuosina 2022–2023. Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat kokeneet merkittäviä toimiala- ja lakimuutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Euroopan koulutusyhteistyön keskeinen tavoite on esiopetuksen kehittäminen ja Suomessa viimeisin kehitysaskel oli laaja kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu vuosina 2021–2024. Tutkimuksen aineisto koostui kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tutkimushankkeen keväällä 2023 teettämästä kyselytutkimusaineistosta, johon vastasi 882 varhaiskasvatuksen opettajaa kokeilu- ja verrokkiryhmistä. Aineistoa analysoitiin monimenetelmällisesti. Tutkimustulosten mukaan erityisopettajan palvelut oli järjestetty sekä kokeilu- että verrokkiryhmissä säännöllisellä havainnoinnilla ja konsultoinnilla. Erityisopettajan palveluiden toteutustavalla oli tilastollisesti merkitsevä yhteys lapsiryhmien tuen tarpeisiin vastaamisessa. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että erityisopettajan palvelut vastasivat hyvin lapsiryhmien tarpeita. Tutkimuksessa nousi esille, ettei erityisopettajan palvelut aina olleet riittäviä. Tulosten mukaan korkeasti koulutettuja ja pitkän työkokemuksen omaavia varhaiskasvatuksen opettajia oli siirretty kokeiluryhmiin, mikä tukee myös aiempia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tutkimuksen tuloksia.
first_indexed 2025-04-09T20:06:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuutti, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-09T10:49:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-09T10:49:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityisopettajan palveluiden toteutumista ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaamista varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmista kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa vuosina\n2022\u20132023. Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat kokeneet merkitt\u00e4vi\u00e4 toimiala- ja\nlakimuutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Euroopan koulutusyhteisty\u00f6n keskeinen tavoite on esiopetuksen kehitt\u00e4minen ja Suomessa viimeisin kehitysaskel oli laaja kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu vuosina 2021\u20132024.\nTutkimuksen aineisto koostui kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tutkimushankkeen kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023 teett\u00e4m\u00e4st\u00e4 kyselytutkimusaineistosta, johon vastasi 882 varhaiskasvatuksen opettajaa kokeilu- ja verrokkiryhmist\u00e4. Aineistoa\nanalysoitiin monimenetelm\u00e4llisesti. Tutkimustulosten mukaan erityisopettajan\npalvelut oli j\u00e4rjestetty sek\u00e4 kokeilu- ett\u00e4 verrokkiryhmiss\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisell\u00e4 havainnoinnilla ja konsultoinnilla. Erityisopettajan palveluiden toteutustavalla oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 yhteys lapsiryhmien tuen tarpeisiin vastaamisessa.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todetaan, ett\u00e4 erityisopettajan palvelut vastasivat hyvin lapsiryhmien tarpeita. Tutkimuksessa nousi esille, ettei erityisopettajan palvelut aina olleet riitt\u00e4vi\u00e4. Tulosten mukaan korkeasti koulutettuja ja pitk\u00e4n ty\u00f6kokemuksen omaavia varhaiskasvatuksen opettajia oli siirretty kokeiluryhmiin, mik\u00e4 tukee my\u00f6s aiempia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tutkimuksen tuloksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-09T10:49:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-09T10:49:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisopettajan palvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisopettajan palvelut lapsiryhmiss\u00e4 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504093153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101326
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:16Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b36b85c0-c8b1-4cbc-8e59-b234d1063d55\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504093153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkilä, Minna Tuutti, Salla Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023 erityisopettajan palvelu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu Erityispedagogiikka Special Education varhaiskasvatus esiopetus erityisopettajat kokeilu varhaiskasvatuksen opettajat
title Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023
title_full Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023
title_fullStr Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023 Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023
title_full_unstemmed Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023 Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023
title_short Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023
title_sort erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022 2023
title_txtP Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023
topic erityisopettajan palvelu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu Erityispedagogiikka Special Education varhaiskasvatus esiopetus erityisopettajat kokeilu varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajan palvelu erityisopettajat esiopetus kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu kokeilu varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101326 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504093153
work_keys_str_mv AT heikkiläminna erityisopettajanpalvelutlapsiryhmissäkaksivuotisenesiopetuksenkokeilussa20222023