Erityisopettajan palvelut lapsiryhmissä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 2022-2023

Tämän määrällisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan palveluiden toteutumista ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaamista varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmista kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa vuosina 2022–2023. Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat kokeneet merkittäviä toimia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Heikkilä, Minna, Tuutti, Salla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101326
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän määrällisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan palveluiden toteutumista ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaamista varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmista kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa vuosina 2022–2023. Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat kokeneet merkittäviä toimiala- ja lakimuutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Euroopan koulutusyhteistyön keskeinen tavoite on esiopetuksen kehittäminen ja Suomessa viimeisin kehitysaskel oli laaja kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu vuosina 2021–2024. Tutkimuksen aineisto koostui kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tutkimushankkeen keväällä 2023 teettämästä kyselytutkimusaineistosta, johon vastasi 882 varhaiskasvatuksen opettajaa kokeilu- ja verrokkiryhmistä. Aineistoa analysoitiin monimenetelmällisesti. Tutkimustulosten mukaan erityisopettajan palvelut oli järjestetty sekä kokeilu- että verrokkiryhmissä säännöllisellä havainnoinnilla ja konsultoinnilla. Erityisopettajan palveluiden toteutustavalla oli tilastollisesti merkitsevä yhteys lapsiryhmien tuen tarpeisiin vastaamisessa. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että erityisopettajan palvelut vastasivat hyvin lapsiryhmien tarpeita. Tutkimuksessa nousi esille, ettei erityisopettajan palvelut aina olleet riittäviä. Tulosten mukaan korkeasti koulutettuja ja pitkän työkokemuksen omaavia varhaiskasvatuksen opettajia oli siirretty kokeiluryhmiin, mikä tukee myös aiempia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tutkimuksen tuloksia.