Yhteenveto: | Tämän määrällisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajan palveluiden toteutumista ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaamista varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmista kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa vuosina
2022–2023. Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat kokeneet merkittäviä toimiala- ja
lakimuutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Euroopan koulutusyhteistyön keskeinen tavoite on esiopetuksen kehittäminen ja Suomessa viimeisin kehitysaskel oli laaja kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu vuosina 2021–2024.
Tutkimuksen aineisto koostui kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tutkimushankkeen keväällä 2023 teettämästä kyselytutkimusaineistosta, johon vastasi 882 varhaiskasvatuksen opettajaa kokeilu- ja verrokkiryhmistä. Aineistoa
analysoitiin monimenetelmällisesti. Tutkimustulosten mukaan erityisopettajan
palvelut oli järjestetty sekä kokeilu- että verrokkiryhmissä säännöllisellä havainnoinnilla ja konsultoinnilla. Erityisopettajan palveluiden toteutustavalla oli tilastollisesti merkitsevä yhteys lapsiryhmien tuen tarpeisiin vastaamisessa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että erityisopettajan palvelut vastasivat hyvin lapsiryhmien tarpeita. Tutkimuksessa nousi esille, ettei erityisopettajan palvelut aina olleet riittäviä. Tulosten mukaan korkeasti koulutettuja ja pitkän työkokemuksen omaavia varhaiskasvatuksen opettajia oli siirretty kokeiluryhmiin, mikä tukee myös aiempia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun tutkimuksen tuloksia.
|