Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin lapsen lukutaito, äidin lukemisen vaikeus sekä lapsen ja äidin lukukiinnostus ja lukemisahdistus selittävät kodin lukuympäristöä eli yhdessä lukemista ja lukemaan opettamista lasten ollessa 2. luokalla. Tutkimuksen aineisto koostui Jyväskylän...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Manninen, Juulia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101318
_version_ 1833407613948133377
author Manninen, Juulia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Juulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Juulia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Juulia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin lapsen lukutaito, äidin lukemisen vaikeus sekä lapsen ja äidin lukukiinnostus ja lukemisahdistus selittävät kodin lukuympäristöä eli yhdessä lukemista ja lukemaan opettamista lasten ollessa 2. luokalla. Tutkimuksen aineisto koostui Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO) -seurantatutkimuksen 2. luokkalaisten (N = 659) lasten lukutaitomittauksista ja äitien (N = 300) kyselyvastauksista. Analyysimenetelmänä käytettiin lineaarista regressioanalyysiä. Tulosten mukaan lapsen lukutaito ja äidin lukemisen vaikeus selittivät lukemaan opettamista. Mitä heikompi lukija lapsi oli, ja mitä enemmän vaikeuksia lukemisessa äidillä oli, sitä enemmän äidit raportoivat lukemaan opettamista. Myös lapsen ja äidin lukemisahdistus selittivät lukemaan opettamista. Lapsen ja äidin ollessa lukemisesta ahdistuneempia, ilmoittivat äidit säännöllisempää lukemaan opettamista. Näiden lisäksi myös lapsen ja äidin lukukiinnostus selittivät yhdessä lukemista. Mitä kiinnostuneempia lapset ja äidit olivat lukemisesta, sitä enemmän äidit raportoivat yhdessä lukemista. Tutkimus vahvisti aikaisempien tutkimusten havaintoja lapsen ja äidin lukutaidon, lukemisen vaikeuden ja lukukiinnostuksen yhteydestä kodin lukuympäristöön. Tulosten perusteella vahvistui myös ennestään käsitys siitä, että formaalin lukemaan opettamisen alettua lapsen lukutaidon ja kotona tapahtuvan lukemaan opettamisen yhteys voi muuttua negatiiviseksi. Lisäksi saatiin uutta tietoa lukemisahdistuksen ja kodin lukuympäristön välisestä yhteydestä.
first_indexed 2025-04-09T20:06:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Juulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-09T07:53:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-09T07:53:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101318", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin lapsen lukutaito, \u00e4idin lukemisen vaikeus sek\u00e4 lapsen ja \u00e4idin lukukiinnostus ja lukemisahdistus selitt\u00e4v\u00e4t kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 eli yhdess\u00e4 lukemista ja lukemaan opettamista lasten ollessa 2. luokalla.\nTutkimuksen aineisto koostui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO) -seurantatutkimuksen 2. luokkalaisten (N = 659) lasten lukutaitomittauksista ja \u00e4itien (N = 300) kyselyvastauksista. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin lineaarista regressioanalyysi\u00e4.\nTulosten mukaan lapsen lukutaito ja \u00e4idin lukemisen vaikeus selittiv\u00e4t lukemaan opettamista. Mit\u00e4 heikompi lukija lapsi oli, ja mit\u00e4 enemm\u00e4n vaikeuksia lukemisessa \u00e4idill\u00e4 oli, sit\u00e4 enemm\u00e4n \u00e4idit raportoivat lukemaan opettamista. My\u00f6s lapsen ja \u00e4idin lukemisahdistus selittiv\u00e4t lukemaan opettamista. Lapsen ja \u00e4idin ollessa lukemisesta ahdistuneempia, ilmoittivat \u00e4idit s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisemp\u00e4\u00e4 lukemaan opettamista. N\u00e4iden lis\u00e4ksi my\u00f6s lapsen ja \u00e4idin lukukiinnostus selittiv\u00e4t yhdess\u00e4 lukemista. Mit\u00e4 kiinnostuneempia lapset ja \u00e4idit olivat lukemisesta, sit\u00e4 enemm\u00e4n \u00e4idit raportoivat yhdess\u00e4 lukemista.\nTutkimus vahvisti aikaisempien tutkimusten havaintoja lapsen ja \u00e4idin lukutaidon, lukemisen vaikeuden ja lukukiinnostuksen yhteydest\u00e4 kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Tulosten perusteella vahvistui my\u00f6s ennest\u00e4\u00e4n k\u00e4sitys siit\u00e4, ett\u00e4 formaalin lukemaan opettamisen alettua lapsen lukutaidon ja kotona tapahtuvan lukemaan opettamisen yhteys voi muuttua negatiiviseksi. Lis\u00e4ksi saatiin uutta tietoa lukemisahdistuksen ja kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6n v\u00e4lisest\u00e4 yhteydest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-09T07:53:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-09T07:53:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen vaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukukiinnostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kodin lukuymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504093146", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101318
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:09Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ddc19b13-3c76-4317-9c86-7a3f8c59d27d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504093146.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Juulia Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät kodin lukuympäristö lukusujuvuus lukemisen vaikeus lukukiinnostus lukemisahdistus Erityispedagogiikka Special Education lukutaito lukeminen koti
title Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät
title_full Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät
title_fullStr Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät
title_full_unstemmed Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät
title_short Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät
title_sort kodin lukuympäristöä selittävät tekijät
title_txtP Kodin lukuympäristöä selittävät tekijät
topic kodin lukuympäristö lukusujuvuus lukemisen vaikeus lukukiinnostus lukemisahdistus Erityispedagogiikka Special Education lukutaito lukeminen koti
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education kodin lukuympäristö koti lukeminen lukemisahdistus lukemisen vaikeus lukukiinnostus lukusujuvuus lukutaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101318 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504093146
work_keys_str_mv AT manninenjuulia kodinlukuympäristöäselittävättekijät