Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää tunnistavatko opettajat laskusujuvuudeltaan hitaiden 2. luokan oppilaiden tuen tarpeen matematiikassa. Varhaisten matemaattisten taitojen omaksuminen on tärkeää myöhempien taitojen kehittymisen kannalta ja laskusujuvuus onkin matemaattisten taitojen mittar...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Toikkanen, Santeri, Muittari-Roth, Janne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101276
_version_ 1833407613947084800
author Toikkanen, Santeri Muittari-Roth, Janne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toikkanen, Santeri Muittari-Roth, Janne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toikkanen, Santeri Muittari-Roth, Janne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toikkanen, Santeri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää tunnistavatko opettajat laskusujuvuudeltaan hitaiden 2. luokan oppilaiden tuen tarpeen matematiikassa. Varhaisten matemaattisten taitojen omaksuminen on tärkeää myöhempien taitojen kehittymisen kannalta ja laskusujuvuus onkin matemaattisten taitojen mittarina sekä oppimisvaikeuksien ennustajana olennainen osataito. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, kehittyykö laskusujuvuus toisen vuosiluokan aikana eri tavalla hitailla laskijoilla, joilla tuen tarve matematiikassa on tunnistettu ja joilla tuen tarvetta ei ole tunnistettu. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen lukemisen ja laskemisen haasteita ja niiden päällekkäisyyttä selvittäneen FLARE-hankkeen aineistoa. Tutkimuksessa tarkasteltiin 1.–2.-luokkalaisten oppilaiden laskusujuvuustestien tuloksia sekä opettajilta kyselylomakkeen avulla kerättyjä tukeen ja tuen tarpeisiin liittyviä tietoja. Hitaiden laskijoiden tuen tarpeen tunnistamista tarkasteltiin ristiintaulukoinnin avulla ja tuen vaikuttavuutta eri ryhmissä toistettujen mittausten varianssianalyysin avulla. Analyysien tulosten mukaan noin 40 prosentilla hitaista laskijoista tuen tarvetta ei tunnistettu matematiikassa. Tuen vaikuttavuutta tarkasteltaessa havaittiin, että ne hitaat laskijat, joiden tuen tarve oli tunnistettu, eivät eronneet laskusujuvuuden kehityksessä 2. luokan aikana niistä oppilaista, joilla tuen tarvetta ei ollut raportoitu. Ryhmät erosivat kuitenkin taitotasoltaan sekä 2. luokan alussa, että 2. luokan lopussa. Tutkimus osoitti puutteita hitaiden laskijoiden tuen tarpeen tunnistamisessa, joskin hitaiden laskijoiden joukosta kaikista hitaimpien tuen tarve oli raportoitu. Varhainen ja oikein kohdentunut tuki on havaittu vaikuttavaksi oppimisen kannalta, minkä vuoksi olisikin tärkeää kehittää tuen tarpeen tunnistamista sekä mahdollisuuksia tarjota oikein kohdentunutta tukea varhaisessa vaiheessa.
first_indexed 2025-04-08T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toikkanen, Santeri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Muittari-Roth, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-08T06:10:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-08T06:10:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 tunnistavatko opettajat laskusujuvuudeltaan hitaiden 2. luokan oppilaiden tuen tarpeen matematiikassa. Varhaisten matemaattisten taitojen omaksuminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 my\u00f6hempien taitojen kehittymisen kannalta ja laskusujuvuus onkin matemaattisten taitojen mittarina\nsek\u00e4 oppimisvaikeuksien ennustajana olennainen osataito. Lis\u00e4ksi tutkielmassa\ntarkastellaan, kehittyyk\u00f6 laskusujuvuus toisen vuosiluokan aikana eri tavalla hitailla laskijoilla, joilla tuen tarve matematiikassa on tunnistettu ja joilla tuen tarvetta ei ole tunnistettu.\nTutkimus toteutettiin hy\u00f6dynt\u00e4en lukemisen ja laskemisen haasteita ja niiden p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyytt\u00e4 selvitt\u00e4neen FLARE-hankkeen aineistoa. Tutkimuksessa\ntarkasteltiin 1.\u20132.-luokkalaisten oppilaiden laskusujuvuustestien tuloksia sek\u00e4\nopettajilta kyselylomakkeen avulla ker\u00e4ttyj\u00e4 tukeen ja tuen tarpeisiin liittyvi\u00e4 tietoja. Hitaiden laskijoiden tuen tarpeen tunnistamista tarkasteltiin ristiintaulukoinnin avulla ja tuen vaikuttavuutta eri ryhmiss\u00e4 toistettujen mittausten varianssianalyysin avulla.\nAnalyysien tulosten mukaan noin 40 prosentilla hitaista laskijoista tuen tarvetta ei tunnistettu matematiikassa. Tuen vaikuttavuutta tarkasteltaessa havaittiin, ett\u00e4 ne hitaat laskijat, joiden tuen tarve oli tunnistettu, eiv\u00e4t eronneet laskusujuvuuden kehityksess\u00e4 2. luokan aikana niist\u00e4 oppilaista, joilla tuen tarvetta ei\nollut raportoitu. Ryhm\u00e4t erosivat kuitenkin taitotasoltaan sek\u00e4 2. luokan alussa,\nett\u00e4 2. luokan lopussa.\nTutkimus osoitti puutteita hitaiden laskijoiden tuen tarpeen tunnistamisessa, joskin hitaiden laskijoiden joukosta kaikista hitaimpien tuen tarve oli raportoitu. Varhainen ja oikein kohdentunut tuki on havaittu vaikuttavaksi oppimisen kannalta, mink\u00e4 vuoksi olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 tuen tarpeen tunnistamista sek\u00e4 mahdollisuuksia tarjota oikein kohdentunutta tukea varhaisessa vaiheessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-08T06:10:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-08T06:10:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattiset oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen tarpeen tunnistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen vaikuttavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504083107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101276
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:11Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b664a5cc-fee4-4025-87bf-c9c9e5479a0d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504083107.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toikkanen, Santeri Muittari-Roth, Janne Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla laskusujuvuus matemaattiset oppimisvaikeudet tuen tarpeen tunnistaminen tuen vaikuttavuus Erityispedagogiikka Special Education matematiikka oppimisvaikeudet
title Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla
title_full Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla
title_fullStr Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla
title_full_unstemmed Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla
title_short Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla
title_sort matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2 luokalla
title_txtP Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen vaikuttavuus 2. luokalla
topic laskusujuvuus matemaattiset oppimisvaikeudet tuen tarpeen tunnistaminen tuen vaikuttavuus Erityispedagogiikka Special Education matematiikka oppimisvaikeudet
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education laskusujuvuus matemaattiset oppimisvaikeudet matematiikka oppimisvaikeudet tuen tarpeen tunnistaminen tuen vaikuttavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101276 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504083107
work_keys_str_mv AT toikkanensanteri matematiikantuentarpeentunnistaminenjatuenvaikuttavuus2luokalla