Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin

Nuoret viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa, jossa he altistuvat päivittäin yritysten ja vaikuttajien tuottamalle elintarvikemainonnalle. Elintarvikemainonnalla viitataan keinoihin, joiden tarkoituksena on lisätä ruoka- tai juomatuotteiden myyntiä. Elintarvikemainontaa kohdistetaan ene...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuominen, Veera
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101017
_version_ 1833317360047489024
author Tuominen, Veera
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuominen, Veera Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuominen, Veera Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuominen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Nuoret viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa, jossa he altistuvat päivittäin yritysten ja vaikuttajien tuottamalle elintarvikemainonnalle. Elintarvikemainonnalla viitataan keinoihin, joiden tarkoituksena on lisätä ruoka- tai juomatuotteiden myyntiä. Elintarvikemainontaa kohdistetaan enemmän nuoriin kuin aikuisväestöön, vaikka nuorten tiedetään olevan alttiimpia mainonnalle. Enemmistö sosiaalisessa mediassa mainostetuista elintarvikkeista sisältää runsaasti rasvaa, suolaa ja sokeria, ja voidaankin näin ollen luokitella epäterveellisiksi. Tällaisten elintarvikkeiden runsas kulutus lisää riskiä muun muassa ylipainoon. Sosiaalisen median vaikuttajien tuottama mainonta on hienovaraisempaa perinteiseen yritysmainontaan verrattuna ja kuluttajat kokevatkin vaikuttajan usein lähestyttävämpänä ja luotettavampana. Tutkimusnäyttöä yksinomaan sosiaalisen median yhteydestä ruokavalintoihin on perinteistä digimediaa vähemmän, mutta aikaisemmat tutkimukset viittaavat mainonnan olevan yhteydessä epäterveellisiin ruokavalintoihin. Sosiaalisen median mainonnan yhteydestä energiansaantiin on sen sijaan tehty melko vähän havaintoja ja aihetta on tutkittu huomattavasti vähemmän. Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, onko sosiaalisen median välityksellä tapahtuva ruoka- ja juomatuotteiden mainonta yhteydessä 10–19- vuotiaiden nuorten ruokavalintoihin epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen osalta ja lisääkö mainonnalle altistuminen energiansaantia nuorilla. Tiedonhaku tehtiin CINAHL ja Medline (Ovid) tietokantoihin, joista katsaukseen valikoitui seitsemän vertaisarvioitua tutkimusartikkelia vuosilta 2018–2023. Tutkimuksista viisi tarkasteli sosiaalisen median mainonnan yhteyttä ruokavalintoihin ja kaksi energiansaantiin. Katsauksessa havaittiin merkitsevä yhteys sosiaalisen median elintarvikemainonnalle altistumisen ja epäterveellisten elintarvikkeiden kulutuksen välillä. Itseraportoitu mainonnalle altistumisen määrä korreloi suuremman epäterveellisten ruoka- ja juomatuotteiden kulutuksen kanssa. Vaikuttajamainonnan havaittiin olevan yhteydessä suurempaan energiansaantiin välittömästi altistuksen jälkeen. Yhteys oli ruoka- ja brändispesifinen eikä mainonnan läpinäkyvyydellä havaittu tilastollisesti merkitsevää vaikutusta energiansaantiin. Tulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimusnäytön kanssa ja vahvistavat käsitystä elintarvikemainonnan roolista nuorten ravitsemuskäyttäytymisessä. Olemassa oleva näyttö, tämä katsaus mukaan lukien, on pääosin poikkileikkausaineistoa, joten johtopäätöksiä kausaliteetista tai pitkän aikavälin vaikutuksista ei voida tehdä. Katsaus vahvistaakin tutkijoiden esittämiä huomioita pitkittäistutkimusten tarpeesta ja yhteyden suunnan selvittämisestä. Tulosten pohjalta voidaan perusteella tarve sosiaalisen median huomioimiselle terveyden edistämistyössä niin haittojen kuin mahdollisuuksien osalta.
first_indexed 2025-03-24T21:00:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aira, Tuula", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuominen, Veera", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-24T09:45:09Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-24T09:45:09Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101017", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nuoret viett\u00e4v\u00e4t yh\u00e4 enemm\u00e4n aikaa sosiaalisessa mediassa, jossa he altistuvat p\u00e4ivitt\u00e4in yritysten ja vaikuttajien tuottamalle elintarvikemainonnalle. Elintarvikemainonnalla viitataan keinoihin, joiden tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 ruoka- tai juomatuotteiden myynti\u00e4. Elintarvikemainontaa kohdistetaan enemm\u00e4n nuoriin kuin aikuisv\u00e4est\u00f6\u00f6n, vaikka nuorten tiedet\u00e4\u00e4n olevan alttiimpia mainonnalle. Enemmist\u00f6 sosiaalisessa mediassa mainostetuista elintarvikkeista sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 runsaasti rasvaa, suolaa ja sokeria, ja voidaankin n\u00e4in ollen luokitella\nep\u00e4terveellisiksi. T\u00e4llaisten elintarvikkeiden runsas kulutus lis\u00e4\u00e4 riski\u00e4 muun muassa ylipainoon. Sosiaalisen median vaikuttajien tuottama mainonta on hienovaraisempaa perinteiseen yritysmainontaan verrattuna ja kuluttajat kokevatkin vaikuttajan usein l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4mp\u00e4n\u00e4 ja luotettavampana. Tutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00e4 yksinomaan sosiaalisen median yhteydest\u00e4 ruokavalintoihin on perinteist\u00e4 digimediaa v\u00e4hemm\u00e4n, mutta aikaisemmat\ntutkimukset viittaavat mainonnan olevan yhteydess\u00e4 ep\u00e4terveellisiin ruokavalintoihin. Sosiaalisen median mainonnan yhteydest\u00e4 energiansaantiin on sen sijaan tehty melko v\u00e4h\u00e4n havaintoja ja aihetta on tutkittu huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n.\n\nT\u00e4m\u00e4n systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko sosiaalisen median v\u00e4lityksell\u00e4 tapahtuva ruoka- ja juomatuotteiden mainonta yhteydess\u00e4 10\u201319- vuotiaiden nuorten ruokavalintoihin ep\u00e4terveellisten elintarvikkeiden kulutuksen osalta ja lis\u00e4\u00e4k\u00f6 mainonnalle altistuminen energiansaantia nuorilla. Tiedonhaku tehtiin CINAHL ja Medline (Ovid) tietokantoihin, joista katsaukseen valikoitui seitsem\u00e4n vertaisarvioitua\ntutkimusartikkelia vuosilta 2018\u20132023. Tutkimuksista viisi tarkasteli sosiaalisen median mainonnan yhteytt\u00e4 ruokavalintoihin ja kaksi energiansaantiin.\n\nKatsauksessa havaittiin merkitsev\u00e4 yhteys sosiaalisen median elintarvikemainonnalle altistumisen ja ep\u00e4terveellisten elintarvikkeiden kulutuksen v\u00e4lill\u00e4. Itseraportoitu mainonnalle altistumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4 korreloi suuremman ep\u00e4terveellisten ruoka- ja juomatuotteiden kulutuksen\nkanssa. Vaikuttajamainonnan havaittiin olevan yhteydess\u00e4 suurempaan energiansaantiin v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti altistuksen j\u00e4lkeen. Yhteys oli ruoka- ja br\u00e4ndispesifinen eik\u00e4 mainonnan l\u00e4pin\u00e4kyvyydell\u00e4 havaittu tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 vaikutusta energiansaantiin.\n\nTulokset ovat linjassa aikaisemman tutkimusn\u00e4yt\u00f6n kanssa ja vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 elintarvikemainonnan roolista nuorten ravitsemusk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4. Olemassa oleva n\u00e4ytt\u00f6, t\u00e4m\u00e4 katsaus mukaan lukien, on p\u00e4\u00e4osin poikkileikkausaineistoa, joten johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 kausaliteetista tai pitk\u00e4n aikav\u00e4lin vaikutuksista ei voida tehd\u00e4. Katsaus vahvistaakin\ntutkijoiden esitt\u00e4mi\u00e4 huomioita pitkitt\u00e4istutkimusten tarpeesta ja yhteyden suunnan selvitt\u00e4misest\u00e4. Tulosten pohjalta voidaan perusteella tarve sosiaalisen median huomioimiselle terveyden edist\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 niin haittojen kuin mahdollisuuksien osalta.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-03-24T09:45:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-24T09:45:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median v\u00e4lityksell\u00e4 tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503242824", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ravitsemus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ravitsemusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101017
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:49Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7da8541c-edea-42da-9ec8-b2bc2b7b4096\/download","text":"Sosiaalisen median va\u0308lityksella\u0308 tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja en.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuominen, Veera Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin Terveyskasvatus Health Education mainonta sosiaalinen media nuoret ravitsemus ravitsemuskäyttäytyminen terveyden edistäminen
title Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin
title_full Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin
title_fullStr Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin
title_full_unstemmed Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin
title_short Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin
title_sort sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin
title_txtP Sosiaalisen median välityksellä tapahtuvan elintarvikemainonnan yhteys nuorten ruokavalintoihin ja energiansaantiin
topic Terveyskasvatus Health Education mainonta sosiaalinen media nuoret ravitsemus ravitsemuskäyttäytyminen terveyden edistäminen
topic_facet Health Education Terveyskasvatus mainonta nuoret ravitsemus ravitsemuskäyttäytyminen sosiaalinen media terveyden edistäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101017 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503242824
work_keys_str_mv AT tuominenveera sosiaalisenmedianvälityksellätapahtuvanelintarvikemainonnanyhteysnuortenruokavalin