Effect of metadata on AI chatbot’s search results in enterprise search: An experimental study

Artificial Intelligence has revolutionized enterprise search by enabling tasks beyond the capabilities of traditional information retrieval systems. However, enterprise search technology alone does not guarantee effective information retrieval. In this thesis, the effect of metadata on the search re...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Baburin, Mark
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100748
Kuvaus
Yhteenveto:Artificial Intelligence has revolutionized enterprise search by enabling tasks beyond the capabilities of traditional information retrieval systems. However, enterprise search technology alone does not guarantee effective information retrieval. In this thesis, the effect of metadata on the search results of AI chatbot was investigated in the Microsoft Azure environment. The experimental study was conducted using 18 queries derived from the documents of the case company. The findings indicate that incorporating metadata in conjunction with an AI chatbot leads to a statistically significant enhancement in search performance. Tekoäly on mullistanut yritysten tiedonhaun mahdollistamalla tehtäviä, jotka ylittävät perinteisten tiedonhakujärjestelmien mahdollisuudet. Organisaatiohakuteknologia ei kuitenkaan yksinään takaa tehokasta tiedonhakua. Tässä tutkielmassa tutkittiin metatietojen vaikutusta tekoälypohjaisen chatbotin hakutuloksiin Microsoft Azure -ympäristössä. Kokeellisessa tutkimuksessa hyödynnettiin 18 syötettä, jotka perustuivat kohdeyrityksen tiedostoihin. Tulokset osoittavat, että metatietojen käyttö tekoälypohjaisen chatbotin kanssa parantaa hakutuloksia tilastollisesti merkittävästi.