Effect of metadata on AI chatbot’s search results in enterprise search: An experimental study

Artificial Intelligence has revolutionized enterprise search by enabling tasks beyond the capabilities of traditional information retrieval systems. However, enterprise search technology alone does not guarantee effective information retrieval. In this thesis, the effect of metadata on the search re...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Baburin, Mark
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100748
Description
Summary:Artificial Intelligence has revolutionized enterprise search by enabling tasks beyond the capabilities of traditional information retrieval systems. However, enterprise search technology alone does not guarantee effective information retrieval. In this thesis, the effect of metadata on the search results of AI chatbot was investigated in the Microsoft Azure environment. The experimental study was conducted using 18 queries derived from the documents of the case company. The findings indicate that incorporating metadata in conjunction with an AI chatbot leads to a statistically significant enhancement in search performance. Tekoäly on mullistanut yritysten tiedonhaun mahdollistamalla tehtäviä, jotka ylittävät perinteisten tiedonhakujärjestelmien mahdollisuudet. Organisaatiohakuteknologia ei kuitenkaan yksinään takaa tehokasta tiedonhakua. Tässä tutkielmassa tutkittiin metatietojen vaikutusta tekoälypohjaisen chatbotin hakutuloksiin Microsoft Azure -ympäristössä. Kokeellisessa tutkimuksessa hyödynnettiin 18 syötettä, jotka perustuivat kohdeyrityksen tiedostoihin. Tulokset osoittavat, että metatietojen käyttö tekoälypohjaisen chatbotin kanssa parantaa hakutuloksia tilastollisesti merkittävästi.