Emotions in English oral communication students' experiences

Tunteiden rooli kieltenoppimisessa on ollut kasvavassa suosiossa viime vuosikymmenten aikana. Tunteilla voi olla merkittävä vaikutus oppijoiden suoriutumiseen ja oppimiseen (ks. esim. Khajavy ym. 2017; Horwitz ym. 1986). Erityisesti negatiiviset tunteet yhdistetään usein suullisen kielitaidon opiske...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salstola, Saara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100572
_version_ 1826225722472005632
author Salstola, Saara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salstola, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salstola, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salstola, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tunteiden rooli kieltenoppimisessa on ollut kasvavassa suosiossa viime vuosikymmenten aikana. Tunteilla voi olla merkittävä vaikutus oppijoiden suoriutumiseen ja oppimiseen (ks. esim. Khajavy ym. 2017; Horwitz ym. 1986). Erityisesti negatiiviset tunteet yhdistetään usein suullisen kielitaidon opiskeluun. Aikaisemmissa tutkimuksissa (ks. esim. Horwitz ym. 1986; MacIntyre 1995) onkin usein keskitytty oppijoiden kokemaan kieliahdistukseen (eng. language anxiety). Myöhemmin mukaan tuli sen positiivinen vastine, kielinautinto (eng. language enjoyment). Monet aikaisemmista tutkimuksista keskittyvätkin lähinnä näihin kahteen tunteeseen. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuitenkin ottaa huomioon myös muut tunteet, joita ei voida niputtaa pelkästään kieliahdistuksen tai kielinautinnon alle. Tutkielman pyrkimys oli selvittää, millaisia tunteita yliopisto-opiskelijat kokevat puhuessaan englantia ja harjoitellessaan suullista kielitaitoa. Tavoitteena oli myös selvittää, miten tunteet vaikuttavat opiskelijoiden suoriutumiseen, sekä miten myönteisten tunteiden kokemista voitaisiin edistää kieltenoppimisessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa vastaajina oli 136 opiskelijaa. Määrällinen aineisto on esitetty kuvioiden ja taulukoiden avulla ja sen analysoinnissa hyödynnettiin SPSS-ohjelmaa. Laadullinen aineisto analysoitiin käyttämällä temaattista analyysia. Tutkielman tulokset osoittivat, että vaikka opiskelijat kokivat sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita, myönteisiä tunteita koettiin hieman useammin. Turvallinen ja kannustava ilmapiiri koettiin yhtenä tärkeimmistä elementeistä myönteisten tunteiden kokemisessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa, jolloin opettajat voivat ottaa oppijoiden kokemat tunteet paremmin huomioon. Lisätutkimusta voitaisiin toteuttaa myös alemmilla koulutusasteilla, kuten peruskoulussa tai lukiossa.
first_indexed 2025-03-05T21:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salstola, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-05T10:23:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-05T10:23:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100572", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tunteiden rooli kieltenoppimisessa on ollut kasvavassa suosiossa viime vuosikymmenten aikana. Tunteilla voi olla merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus oppijoiden suoriutumiseen ja oppimiseen (ks. esim. Khajavy ym. 2017; Horwitz ym. 1986). Erityisesti negatiiviset tunteet yhdistet\u00e4\u00e4n usein suullisen kielitaidon opiskeluun. Aikaisemmissa tutkimuksissa (ks. esim. Horwitz ym. 1986; MacIntyre 1995) onkin usein keskitytty oppijoiden kokemaan kieliahdistukseen (eng. language\nanxiety). My\u00f6hemmin mukaan tuli sen positiivinen vastine, kielinautinto (eng. language enjoyment). Monet aikaisemmista tutkimuksista keskittyv\u00e4tkin l\u00e4hinn\u00e4 n\u00e4ihin kahteen tunteeseen.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli kuitenkin ottaa huomioon my\u00f6s muut tunteet, joita ei voida niputtaa pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n kieliahdistuksen tai kielinautinnon alle. Tutkielman pyrkimys oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tunteita yliopisto-opiskelijat kokevat puhuessaan englantia ja harjoitellessaan suullista kielitaitoa. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten tunteet vaikuttavat opiskelijoiden suoriutumiseen, sek\u00e4 miten my\u00f6nteisten tunteiden kokemista voitaisiin edist\u00e4\u00e4 kieltenoppimisessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa vastaajina oli 136 opiskelijaa. M\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineisto on esitetty kuvioiden ja taulukoiden avulla ja sen analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin SPSS-ohjelmaa. Laadullinen aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 temaattista analyysia.\nTutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 vaikka opiskelijat kokivat sek\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 ett\u00e4\nkielteisi\u00e4 tunteita, my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita koettiin hieman useammin. Turvallinen ja kannustava ilmapiiri koettiin yhten\u00e4 t\u00e4rkeimmist\u00e4 elementeist\u00e4 my\u00f6nteisten tunteiden kokemisessa.\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksen suunnittelussa, jolloin opettajat voivat ottaa oppijoiden kokemat tunteet paremmin huomioon. Lis\u00e4tutkimusta voitaisiin toteuttaa my\u00f6s alemmilla koulutusasteilla, kuten peruskoulussa tai lukiossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-03-05T10:23:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-05T10:23:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Emotions in English oral communication : students' experiences", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503052371", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100572
language eng
last_indexed 2025-03-05T21:04:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3faf53f2-ef31-46f8-bd99-d9f9bdd597e0\/download","text":"Salstola_ma_thesis.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salstola, Saara Emotions in English oral communication : students' experiences Englannin kieli English kielen oppiminen suullinen kielitaito tunteet oppiminen puheviestintä kielitaito
title Emotions in English oral communication : students' experiences
title_full Emotions in English oral communication : students' experiences
title_fullStr Emotions in English oral communication : students' experiences Emotions in English oral communication : students' experiences
title_full_unstemmed Emotions in English oral communication : students' experiences Emotions in English oral communication : students' experiences
title_short Emotions in English oral communication
title_sort emotions in english oral communication students experiences
title_sub students' experiences
title_txtP Emotions in English oral communication : students' experiences
topic Englannin kieli English kielen oppiminen suullinen kielitaito tunteet oppiminen puheviestintä kielitaito
topic_facet Englannin kieli English kielen oppiminen kielitaito oppiminen puheviestintä suullinen kielitaito tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100572 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503052371
work_keys_str_mv AT salstolasaara emotionsinenglishoralcommunicationstudentsexperiences