Summary: | Tunteiden rooli kieltenoppimisessa on ollut kasvavassa suosiossa viime vuosikymmenten aikana. Tunteilla voi olla merkittävä vaikutus oppijoiden suoriutumiseen ja oppimiseen (ks. esim. Khajavy ym. 2017; Horwitz ym. 1986). Erityisesti negatiiviset tunteet yhdistetään usein suullisen kielitaidon opiskeluun. Aikaisemmissa tutkimuksissa (ks. esim. Horwitz ym. 1986; MacIntyre 1995) onkin usein keskitytty oppijoiden kokemaan kieliahdistukseen (eng. language
anxiety). Myöhemmin mukaan tuli sen positiivinen vastine, kielinautinto (eng. language enjoyment). Monet aikaisemmista tutkimuksista keskittyvätkin lähinnä näihin kahteen tunteeseen.
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuitenkin ottaa huomioon myös muut tunteet, joita ei voida niputtaa pelkästään kieliahdistuksen tai kielinautinnon alle. Tutkielman pyrkimys oli selvittää, millaisia tunteita yliopisto-opiskelijat kokevat puhuessaan englantia ja harjoitellessaan suullista kielitaitoa. Tavoitteena oli myös selvittää, miten tunteet vaikuttavat opiskelijoiden suoriutumiseen, sekä miten myönteisten tunteiden kokemista voitaisiin edistää kieltenoppimisessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa vastaajina oli 136 opiskelijaa. Määrällinen aineisto on esitetty kuvioiden ja taulukoiden avulla ja sen analysoinnissa hyödynnettiin SPSS-ohjelmaa. Laadullinen aineisto analysoitiin käyttämällä temaattista analyysia.
Tutkielman tulokset osoittivat, että vaikka opiskelijat kokivat sekä myönteisiä että
kielteisiä tunteita, myönteisiä tunteita koettiin hieman useammin. Turvallinen ja kannustava ilmapiiri koettiin yhtenä tärkeimmistä elementeistä myönteisten tunteiden kokemisessa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa, jolloin opettajat voivat ottaa oppijoiden kokemat tunteet paremmin huomioon. Lisätutkimusta voitaisiin toteuttaa myös alemmilla koulutusasteilla, kuten peruskoulussa tai lukiossa.
|