Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä olivat opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit peruskoulussa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa. Yhteistyökumppaneita kategorisoitiin tarkemmin kodin ja koulun yhteistyö, koulun sisäisen yhteistyön, oppilaitosten välisen yhteistyön...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Härmälä, Jesse
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100555
_version_ 1826225712907943936
author Härmälä, Jesse
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Härmälä, Jesse Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Härmälä, Jesse Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Härmälä, Jesse
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä olivat opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit peruskoulussa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa. Yhteistyökumppaneita kategorisoitiin tarkemmin kodin ja koulun yhteistyö, koulun sisäisen yhteistyön, oppilaitosten välisen yhteistyön, yritys- ja työelämäyhteistyön ja hankkeiden, projektien ja yhdistysten kanssa tehtävän yhteistyön avulla. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastatelluista valittiin tätä tutkimusta varten kaksi peruskoulun opinto-ohjaajaa, kaksi ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajaa ja kaksi lukiokoulutuksen opinto-ohjaajaa. Aineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä. Opinto-ohjaajien yhteistyökumppaneita tarkasteltaessa painottuivat kodin ja koulun välisen yhteistyön merkitys kaikilla koulutusasteilla. Huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä pidettiin yhtenä tärkeimmistä yhteistyön muodoista opinto-ohjaajien ohjaustyössä. Myös koulun sisäinen yhteistyö oli merkittävässä roolissa, ja opinto-ohjaajat tekivät aktiivisesti yhteistyötä koulunsa eri toimijoiden kanssa. Oppilaitosten välinen yhteistyö painottui pääasiassa nivelvaiheisiin tai opiskelijoiden siirtymisiin oppilaitoksesta toiseen. Yritys- ja työelämäyhteistyö näytteli pienempää roolia opinto-ohjaajien yhteistyöverkostossa. Yhteistyötä tehtiin eniten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien toimesta työharjoittelupaikkojen löytämiseksi sekä peruskoulun opinto-ohjaajien toimesta työssäoppimispaikkojen saralla. Hankkeiden, projektien ja yhdistysten kanssa tehtävän yhteistyön osuus oli erittäin vähäinen. Yhteistyötä saatettiin tehdä opinto-ohjaajien omien järjestöjen tai nuorisotoimen kanssa.
first_indexed 2025-03-05T21:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rm\u00e4l\u00e4, Jesse", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-03-05T06:51:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-03-05T06:51:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100555", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 olivat opinto-ohjaajien t\u00e4rkeimm\u00e4t yhteisty\u00f6kumppanit peruskoulussa, ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa. Yhteisty\u00f6kumppaneita kategorisoitiin tarkemmin kodin ja koulun yhteisty\u00f6, koulun sis\u00e4isen yhteisty\u00f6n, oppilaitosten v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n, yritys- ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4yhteisty\u00f6n ja hankkeiden, projektien ja yhdistysten kanssa teht\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n avulla.\n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla. Haastatelluista valittiin t\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten kaksi peruskoulun opinto-ohjaajaa, kaksi ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajaa ja kaksi lukiokoulutuksen opinto-ohjaajaa. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nOpinto-ohjaajien yhteisty\u00f6kumppaneita tarkasteltaessa painottuivat kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n merkitys kaikilla koulutusasteilla. Huoltajien kanssa teht\u00e4v\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 pidettiin yhten\u00e4 t\u00e4rkeimmist\u00e4 yhteisty\u00f6n muodoista opinto-ohjaajien ohjausty\u00f6ss\u00e4. My\u00f6s koulun sis\u00e4inen yhteisty\u00f6 oli merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa, ja opinto-ohjaajat tekiv\u00e4t aktiivisesti yhteisty\u00f6t\u00e4 koulunsa eri toimijoiden kanssa. Oppilaitosten v\u00e4linen yhteisty\u00f6 painottui p\u00e4\u00e4asiassa nivelvaiheisiin tai opiskelijoiden siirtymisiin oppilaitoksesta toiseen. Yritys- ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4yhteisty\u00f6 n\u00e4ytteli pienemp\u00e4\u00e4 roolia opinto-ohjaajien yhteisty\u00f6verkostossa. Yhteisty\u00f6t\u00e4 tehtiin eniten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien toimesta ty\u00f6harjoittelupaikkojen l\u00f6yt\u00e4miseksi sek\u00e4 peruskoulun opinto-ohjaajien toimesta ty\u00f6ss\u00e4oppimispaikkojen saralla. Hankkeiden, projektien ja yhdistysten kanssa teht\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n osuus oli eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4inen. Yhteisty\u00f6t\u00e4 saatettiin tehd\u00e4 opinto-ohjaajien omien j\u00e4rjest\u00f6jen tai nuorisotoimen kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-03-05T06:51:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-03-05T06:51:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien t\u00e4rkeimm\u00e4t yhteisty\u00f6kumppanit ohjausty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202503052356", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100555
language fin
last_indexed 2025-03-05T21:04:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f84f820d-875b-466f-941e-008b415c62ae\/download","text":"Pro gradu_H\u00e4rm\u00e4l\u00e4.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Härmälä, Jesse Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling yhteistyö opinto-ohjaus lukio peruskoulu opinto-ohjaajat oppilaanohjaus ammatillinen koulutus
title Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä
title_full Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä
title_fullStr Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä
title_full_unstemmed Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä
title_short Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä
title_sort peruskoulun ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä
title_txtP Peruskoulun, ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen opinto-ohjaajien tärkeimmät yhteistyökumppanit ohjaustyössä
topic Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling yhteistyö opinto-ohjaus lukio peruskoulu opinto-ohjaajat oppilaanohjaus ammatillinen koulutus
topic_facet Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ammatillinen koulutus lukio opinto-ohjaajat opinto-ohjaus oppilaanohjaus peruskoulu yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100555 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202503052356
work_keys_str_mv AT härmäläjesse peruskoulunammatillisenkoulutuksenjalukiokoulutuksenopintoohjaajientärkeimmätyhteis