Alakouluikäisten oppilaiden fyysinen väkivalta ja sen vähentäminen eri asiantuntijoiden näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alakouluikäisten oppilaiden fyysisen väkivallan ilmenemistä, syitä sekä sen vähentämistä eri asiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Rautamies, Joona, Kälkäinen, Manu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100405
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alakouluikäisten oppilaiden fyysisen väkivallan ilmenemistä, syitä sekä sen vähentämistä eri asiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Haastateltavia oli kuusi ja heistä jokainen työskenteli eri työtehtävässä. Asiantutijat koostuivat kasvatusalan työntekijöistä sekä muista ammattilaisista, jotka ovat osallisena oppilaiden väkivaltatilanteiden selvittelyissä, jatkotoimenpiteissä sekä ennaltaehkäisyssä. Tutkimus osoitti, että alakouluikäisten fyysinen väkivalta on lisääntynyt. Yleisimpiä väkivallan muotoja olivat lyöminen ja potkiminen. Syynä väkivaltaiselle käyttäytymiselle pidettiin oppilaan yksilöllisiä ominaisuuksia, kuten neuropsykologisia piirteitä, lääketieteellisiä diagnooseja sekä puutteellisia tunnetaitoja. Asiantuntijat nimesivät väkivaltaan puuttumisen keinoiksi muun muassa rangaistukset, koulun oppilashuollon, lastensuojeluilmoitukset ja kasvatuskeskustelut. Asiantuntijat pitivät moniammatillista yhteistyötä sekä pedagogisia keinoja tärkeänä ennaltaehkäisevänä tekijänä. Lisäksi nähtiin, että lasten tunneja vuorovaikutustaitoja kehittämällä voitaisiin ennaltaehkäistä väkivaltaisuutta. Tutkimus antaa tärkeää tietoa kasvavasta ja ajankohtaisesta ilmiöstä. Syyt lasten väkivaltaiselle käytökselle ovat moninaisia, mutta myös sen puuttumis- ja ennaltaehkäisytyössä on parantamisen varaa. Ensisijaisesti tulisi parantaa eri ammattilaisten välistä yhteistyötä ja kouluihin lisätä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta.