S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa

Tutkimukseni kohteena on suomea toisena kielenään puhuvien hoiva-alan ja logistiikka-alan opiskelijoiden osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa heidän rakentaessaan ammatillista kieltä ja ammatillisia taitoja samaan aikaan. Ammatillisen kielen riittävä osaaminen on tärkeä t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lindroos, Päivi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100321
_version_ 1826225716096663552
author Lindroos, Päivi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindroos, Päivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindroos, Päivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindroos, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni kohteena on suomea toisena kielenään puhuvien hoiva-alan ja logistiikka-alan opiskelijoiden osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa heidän rakentaessaan ammatillista kieltä ja ammatillisia taitoja samaan aikaan. Ammatillisen kielen riittävä osaaminen on tärkeä tavoite maahanmuuttaneiden työllistymisen, suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumisen ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkimukseni on osa Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen Akatemia 2019–2023). Tutkimuskysymykseni ovat 1: Millaisiin tarjoumiin tai tukeen opettajan opetuspuheessa opiskelijat tarttuvat tai tukeutuvat? 2) Miten ja mihin opiskelijat käyttävät ammatillista kieltä opetustilanteessa? Tutkimukseni sijoittuu sosiokulttuurisen (Lev Vygotsky), ekologisen (van Lier 2000, 2004) ja dialogisen (Per Linell 1998) kielenoppimisen viitekehykseen. Kielenoppiminen tapahtuu yhdessä toisten kanssa toiminnassa ja dialogissa oppimisympäristöissä, joiden tarjoamiin oppimisen mahdollisuuksiin eli affordansseihin opiskelijat tarttuvat omien tarpeidensa ja kykyjensä mukaan. Aineistoni on kerätty etnografisesti ja se sisältää ääni- ja videotallenteita, jotka analysoin Linellin (1998) episodianalyysilla. Analyysissa tulee näkyväksi opiskelijoiden toimijuus ja osallistuminen vuorovaikutustilanteissa. Toiminnasta emergoituu puhetta ja opiskelijat harjoittelevat sanoittamaan ammatillisia toimintoja, toistavat ammatillisia sanoja, kertovat kokemuksistaan ja varmistavat oppimistaan. Tutkimustulokset vahvistavat, että on syytä painottaa vuorovaikutteista ja toiminnallista pedagogiikkaa, varmistaa jokaisen opiskelijan osallistuminen vuorovaikutukseen ja löytää tilaa näille toiminnoille ammatillisten opintojen aikana. Tutkimuksia uusien pedagogisten menetelmien löytämiseksi tulisi jatkaa. Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe voisi olla materiaalisen ympäristön rooli kielenkäytössä, kielenoppimisessa ja kielikoulutuksessa.
first_indexed 2025-02-20T21:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindroos, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-20T06:40:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-20T06:40:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100321", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni kohteena on suomea toisena kielen\u00e4\u00e4n puhuvien hoiva-alan ja logistiikka-alan opiskelijoiden osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa heid\u00e4n rakentaessaan ammatillista kielt\u00e4 ja ammatillisia taitoja samaan aikaan. Ammatillisen kielen riitt\u00e4v\u00e4 osaaminen on t\u00e4rke\u00e4 tavoite maahanmuuttaneiden ty\u00f6llistymisen, suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumisen ja henkil\u00f6kohtaisen hyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimukseni on osa Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen Akatemia 2019\u20132023). Tutkimuskysymykseni ovat 1: Millaisiin tarjoumiin tai tukeen opettajan opetuspuheessa opiskelijat tarttuvat tai tukeutuvat? 2) Miten ja mihin opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ammatillista kielt\u00e4 opetustilanteessa?\n Tutkimukseni sijoittuu sosiokulttuurisen (Lev Vygotsky), ekologisen (van Lier 2000, 2004) ja dialogisen (Per Linell 1998) kielenoppimisen viitekehykseen. Kielenoppiminen tapahtuu yhdess\u00e4 toisten kanssa toiminnassa ja dialogissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, joiden tarjoamiin oppimisen mahdollisuuksiin eli affordansseihin opiskelijat tarttuvat omien tarpeidensa ja kykyjens\u00e4 mukaan. Aineistoni on ker\u00e4tty etnografisesti ja se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 \u00e4\u00e4ni- ja videotallenteita, jotka analysoin Linellin (1998) episodianalyysilla. \n Analyysissa tulee n\u00e4kyv\u00e4ksi opiskelijoiden toimijuus ja osallistuminen vuorovaikutustilanteissa. Toiminnasta emergoituu puhetta ja opiskelijat harjoittelevat sanoittamaan ammatillisia toimintoja, toistavat ammatillisia sanoja, kertovat kokemuksistaan ja varmistavat oppimistaan. Tutkimustulokset vahvistavat, ett\u00e4 on syyt\u00e4 painottaa vuorovaikutteista ja toiminnallista pedagogiikkaa, varmistaa jokaisen opiskelijan osallistuminen vuorovaikutukseen ja l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tilaa n\u00e4ille toiminnoille ammatillisten opintojen aikana. Tutkimuksia uusien pedagogisten menetelmien l\u00f6yt\u00e4miseksi tulisi jatkaa. Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe voisi olla materiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n rooli kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, kielenoppimisessa ja kielikoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Ari H\u00e4yrinen (arihayri@jyu.fi) on 2025-02-20T06:40:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-20T06:40:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "affordanssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502202107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100321
language fin
last_indexed 2025-02-20T21:01:46Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4022903f-429b-483d-956a-5a7550b2e10b\/download","text":"S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindroos, Päivi S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa suomi toisena kielenä toimijuus affordanssi ammatillinen kieli ammatillinen koulutus Suomen kieli Finnish
title S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa
title_full S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa
title_fullStr S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa
title_full_unstemmed S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa
title_short S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa
title_sort s2 opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa
title_txtP S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa
topic suomi toisena kielenä toimijuus affordanssi ammatillinen kieli ammatillinen koulutus Suomen kieli Finnish
topic_facet Finnish Suomen kieli affordanssi ammatillinen kieli ammatillinen koulutus suomi toisena kielenä toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100321 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502202107
work_keys_str_mv AT lindroospäivi s2opiskelijanosallistuminenammatillisenkoulutuksenvuorovaikutustilanteissa