Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö

Monien taitojen oppiminen on haastavaa lapselle, jolla on autismin kirjon häiriö. Hänen on vaikea oppia arjessa katsomalla mallia muista lapsista ja aikuisista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten lapsi, jolla on autismin kirjo, oppii arkisia taitoja videoitsemallinnuksen avulla. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vanonen, Mika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100272
_version_ 1826225682934398976
author Vanonen, Mika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vanonen, Mika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vanonen, Mika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vanonen, Mika
datasource_str_mv jyx
description Monien taitojen oppiminen on haastavaa lapselle, jolla on autismin kirjon häiriö. Hänen on vaikea oppia arjessa katsomalla mallia muista lapsista ja aikuisista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten lapsi, jolla on autismin kirjo, oppii arkisia taitoja videoitsemallinnuksen avulla. Tutkimuksen aineisto oli osa Lintu hanketta, jossa selvitettiin erilaisten käyttäytymistä tukevien mallien käytettävyyttä ja vaikuttavuutta ongelmalliseksi koettuun käyttäytymiseen varhaiskasvatuksessa. Tässä kokeellisessa yksittäistapaustutkimuksessa (N = 3) lasten toimintaa arvioitiin kolmen eri vaiheen aikana ja tuloksia analysoitiin kuvaajien visuaalisesti analyysillä ja kolmella eri tilastollisella analyysimenetelmällä: PND, PEM ja IRD. Kaksi kolmesta lapsesta hyötyi selvästi videoitsemallinnuksesta. Heidän ulkovaatteiden pukeminen tuli sujuvammaksi ja he tarvitsivat vähemmän aikuisen ohjausta intervention aikana. Opitut taidot pysyivät käytössä myös seurannan aikana. Yhden lapsen kohdalla interventio näytti aluksi tuottavan onnistumista, mutta harjoiteltu taito ei jäänyt pysyväksi. Videoitsemallinnuksesta näyttäisi olevan hyötyä ainakin osalle alle kouluikäisistä lapsista arjen taitojen harjoittelussa. Tämän tutkimuksen tulokset ovatkin samansuuntaiset kuin vastaavanlaisissa kansainvälisissä tutkimuksissa. Niissä on kuitenkin tutkittu hyvin suppeasti arjen taitojen harjoittelua videoitsemallinnuksen avulla alle kouluikäisiä lapsia, joilla on autismin kirjo, joten tutkimusta tarvitaan vielä lisää niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
first_indexed 2025-02-19T21:05:22Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vanonen, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-19T07:04:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-19T07:04:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100272", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monien taitojen oppiminen on haastavaa lapselle, jolla on autismin kirjon h\u00e4iri\u00f6. H\u00e4nen on vaikea oppia arjessa katsomalla mallia muista lapsista ja aikuisista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten lapsi, jolla on autismin kirjo, oppii arkisia taitoja videoitsemallinnuksen avulla.\nTutkimuksen aineisto oli osa Lintu hanketta, jossa selvitettiin erilaisten k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 tukevien mallien k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 ja vaikuttavuutta ongelmalliseksi koettuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen varhaiskasvatuksessa. T\u00e4ss\u00e4 kokeellisessa yksitt\u00e4istapaustutkimuksessa (N = 3) lasten toimintaa arvioitiin kolmen eri vaiheen aikana ja tuloksia analysoitiin kuvaajien visuaalisesti analyysill\u00e4 ja kolmella eri tilastollisella analyysimenetelm\u00e4ll\u00e4: PND, PEM ja IRD.\nKaksi kolmesta lapsesta hy\u00f6tyi selv\u00e4sti videoitsemallinnuksesta. Heid\u00e4n ulkovaatteiden pukeminen tuli sujuvammaksi ja he tarvitsivat v\u00e4hemm\u00e4n aikuisen ohjausta intervention aikana. Opitut taidot pysyiv\u00e4t k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 my\u00f6s seurannan aikana. Yhden lapsen kohdalla interventio n\u00e4ytti aluksi tuottavan onnistumista, mutta harjoiteltu taito ei j\u00e4\u00e4nyt pysyv\u00e4ksi.\nVideoitsemallinnuksesta n\u00e4ytt\u00e4isi olevan hy\u00f6ty\u00e4 ainakin osalle alle kouluik\u00e4isist\u00e4 lapsista arjen taitojen harjoittelussa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset ovatkin samansuuntaiset kuin vastaavanlaisissa kansainv\u00e4lisiss\u00e4 tutkimuksissa. Niiss\u00e4 on kuitenkin tutkittu hyvin suppeasti arjen taitojen harjoittelua videoitsemallinnuksen avulla alle kouluik\u00e4isi\u00e4 lapsia, joilla on autismin kirjo, joten tutkimusta tarvitaan viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 niin Suomessa kuin kansainv\u00e4lisestikin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-19T07:04:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-19T07:04:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ASD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "videoitsemallinnus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Videomallinnuksen k\u00e4ytt\u00f6 arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon h\u00e4iri\u00f6", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502192050", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismikirjon h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100272
language fin
last_indexed 2025-02-19T21:05:22Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vanonen, Mika Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö ASD videoitsemallinnus Erityispedagogiikka Special Education autismikirjon häiriöt lapset (ikäryhmät) autismi
title Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö
title_full Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö
title_fullStr Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö
title_full_unstemmed Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö
title_short Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö
title_sort videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla joilla on autismin kirjon häiriö
title_txtP Videomallinnuksen käyttö arjen taitojen oppimisessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö
topic ASD videoitsemallinnus Erityispedagogiikka Special Education autismikirjon häiriöt lapset (ikäryhmät) autismi
topic_facet ASD Erityispedagogiikka Special Education autismi autismikirjon häiriöt lapset (ikäryhmät) videoitsemallinnus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100272 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502192050
work_keys_str_mv AT vanonenmika videomallinnuksenkäyttöarjentaitojenoppimisessalapsillajoillaonautisminkirjonhäiriö