Yhteenveto: | Monien taitojen oppiminen on haastavaa lapselle, jolla on autismin kirjon häiriö. Hänen on vaikea oppia arjessa katsomalla mallia muista lapsista ja aikuisista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten lapsi, jolla on autismin kirjo, oppii arkisia taitoja videoitsemallinnuksen avulla.
Tutkimuksen aineisto oli osa Lintu hanketta, jossa selvitettiin erilaisten käyttäytymistä tukevien mallien käytettävyyttä ja vaikuttavuutta ongelmalliseksi koettuun käyttäytymiseen varhaiskasvatuksessa. Tässä kokeellisessa yksittäistapaustutkimuksessa (N = 3) lasten toimintaa arvioitiin kolmen eri vaiheen aikana ja tuloksia analysoitiin kuvaajien visuaalisesti analyysillä ja kolmella eri tilastollisella analyysimenetelmällä: PND, PEM ja IRD.
Kaksi kolmesta lapsesta hyötyi selvästi videoitsemallinnuksesta. Heidän ulkovaatteiden pukeminen tuli sujuvammaksi ja he tarvitsivat vähemmän aikuisen ohjausta intervention aikana. Opitut taidot pysyivät käytössä myös seurannan aikana. Yhden lapsen kohdalla interventio näytti aluksi tuottavan onnistumista, mutta harjoiteltu taito ei jäänyt pysyväksi.
Videoitsemallinnuksesta näyttäisi olevan hyötyä ainakin osalle alle kouluikäisistä lapsista arjen taitojen harjoittelussa. Tämän tutkimuksen tulokset ovatkin samansuuntaiset kuin vastaavanlaisissa kansainvälisissä tutkimuksissa. Niissä on kuitenkin tutkittu hyvin suppeasti arjen taitojen harjoittelua videoitsemallinnuksen avulla alle kouluikäisiä lapsia, joilla on autismin kirjo, joten tutkimusta tarvitaan vielä lisää niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.
|