Diversity and language awareness in English learning material

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan moninaisuuden ja kielitietoisuuden ilmentymistä Sanoma Pro:n julkaisemassa englannin kielen oppimateriaalissa On the Go 2. Opetussuunnitelman vieraan kielen opetuksen Englannin kielen osioon, on kirjattu ensimmäiseksi sisältötavoitteeksi kulttuurisen moninaisuuden j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Grön, Aino
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100265
_version_ 1826225682932301824
author Grön, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Grön, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Grön, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Grön, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan moninaisuuden ja kielitietoisuuden ilmentymistä Sanoma Pro:n julkaisemassa englannin kielen oppimateriaalissa On the Go 2. Opetussuunnitelman vieraan kielen opetuksen Englannin kielen osioon, on kirjattu ensimmäiseksi sisältötavoitteeksi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden merkitys kielen opetuksen kontekstissa. Tästä lähtökohdasta käsin tutustuin kyseisiin termeihin ja lähdin selvittämään niiden ilmentymistä kyseisessä oppimateriaalissa. Nämä monitahoiset termit määriteltiin olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Kävin läpi kahdeksannelle luokalle tarkoitetun englannin oppimateriaalin useaan otteeseen. Keräsin materiaalista moninaisuuden ja kielitietoisuuden ilmentymät taulukkoon, minkä jälkeen analysoin löydöksiä verraten niitä olemassa olevaan tutkimukseen. Tulokset osoittivat, että moninaisuus ilmeni tarkastellussa englannin kielen oppimateriaalissa vain jossain määrin, eikä sitä oltu huomioitu kattavasti. Myöskään kielitietoisuus ja sen eri ilmentymät eivät tulleet laajasti esille kyseisessä oppimateriaalissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että englannin oppimateriaaleihin pitäisi lisätä moninaisuuden eri ilmentymiä, jotta se ottaisi huomioon mahdollisimman laajasti kaikenlaiset ihmiset. Kielitietoisuus tulisi myös ottaa laajemmin huomioon, jotta oppilaiden kielelliset resurssit pääsisivät paremmin käyttöön. Tämä opinnäytetyö nostaa konkreettisesti esiin sen, että oppimateriaalit vaativat vielä kehittämistä ja päivittämistä nykymaailman tarpeisiin.
first_indexed 2025-02-19T21:05:22Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gr\u00f6n, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-19T06:52:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-19T06:52:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan moninaisuuden ja kielitietoisuuden ilmentymist\u00e4 Sanoma Pro:n julkaisemassa englannin kielen oppimateriaalissa On the Go 2. Opetussuunnitelman vieraan kielen opetuksen Englannin kielen osioon, on kirjattu ensimm\u00e4iseksi sis\u00e4lt\u00f6tavoitteeksi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden merkitys kielen opetuksen kontekstissa. T\u00e4st\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdasta k\u00e4sin tutustuin kyseisiin termeihin ja l\u00e4hdin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n niiden ilmentymist\u00e4 kyseisess\u00e4 oppimateriaalissa. N\u00e4m\u00e4 monitahoiset termit m\u00e4\u00e4riteltiin olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta.\nT\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4. K\u00e4vin l\u00e4pi kahdeksannelle luokalle tarkoitetun englannin oppimateriaalin useaan otteeseen. Ker\u00e4sin materiaalista moninaisuuden ja kielitietoisuuden ilmentym\u00e4t taulukkoon, mink\u00e4 j\u00e4lkeen analysoin l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 verraten niit\u00e4 olemassa olevaan tutkimukseen.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 moninaisuus ilmeni tarkastellussa englannin kielen oppimateriaalissa vain jossain m\u00e4\u00e4rin, eik\u00e4 sit\u00e4 oltu huomioitu kattavasti. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n kielitietoisuus ja sen eri ilmentym\u00e4t eiv\u00e4t tulleet laajasti esille kyseisess\u00e4 oppimateriaalissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 englannin oppimateriaaleihin pit\u00e4isi lis\u00e4t\u00e4 moninaisuuden eri ilmentymi\u00e4, jotta se ottaisi huomioon mahdollisimman laajasti kaikenlaiset ihmiset. Kielitietoisuus tulisi my\u00f6s ottaa laajemmin huomioon, jotta oppilaiden kielelliset resurssit p\u00e4\u00e4sisiv\u00e4t paremmin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6 nostaa konkreettisesti esiin sen, ett\u00e4 oppimateriaalit vaativat viel\u00e4 kehitt\u00e4mist\u00e4 ja p\u00e4ivitt\u00e4mist\u00e4 nykymaailman tarpeisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-19T06:52:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-19T06:52:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language awareness", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multilingual awareness", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Diversity and language awareness in English learning material", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502192043", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monimuotoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100265
language eng
last_indexed 2025-02-19T21:05:22Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Grön, Aino Diversity and language awareness in English learning material language awareness multilingual awareness Englannin kieli English kielitietoinen opetus ja kasvatus monimuotoisuus English language language learning multilingualism textbooks language teaching
title Diversity and language awareness in English learning material
title_full Diversity and language awareness in English learning material
title_fullStr Diversity and language awareness in English learning material Diversity and language awareness in English learning material
title_full_unstemmed Diversity and language awareness in English learning material Diversity and language awareness in English learning material
title_short Diversity and language awareness in English learning material
title_sort diversity and language awareness in english learning material
title_txtP Diversity and language awareness in English learning material
topic language awareness multilingual awareness Englannin kieli English kielitietoinen opetus ja kasvatus monimuotoisuus English language language learning multilingualism textbooks language teaching
topic_facet Englannin kieli English English language kielitietoinen opetus ja kasvatus language awareness language learning language teaching monimuotoisuus multilingual awareness multilingualism textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100265 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502192043
work_keys_str_mv AT grönaino diversityandlanguageawarenessinenglishlearningmaterial