Diversity and language awareness in English learning material

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan moninaisuuden ja kielitietoisuuden ilmentymistä Sanoma Pro:n julkaisemassa englannin kielen oppimateriaalissa On the Go 2. Opetussuunnitelman vieraan kielen opetuksen Englannin kielen osioon, on kirjattu ensimmäiseksi sisältötavoitteeksi kulttuurisen moninaisuuden j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Grön, Aino
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100265
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan moninaisuuden ja kielitietoisuuden ilmentymistä Sanoma Pro:n julkaisemassa englannin kielen oppimateriaalissa On the Go 2. Opetussuunnitelman vieraan kielen opetuksen Englannin kielen osioon, on kirjattu ensimmäiseksi sisältötavoitteeksi kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden merkitys kielen opetuksen kontekstissa. Tästä lähtökohdasta käsin tutustuin kyseisiin termeihin ja lähdin selvittämään niiden ilmentymistä kyseisessä oppimateriaalissa. Nämä monitahoiset termit määriteltiin olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Kävin läpi kahdeksannelle luokalle tarkoitetun englannin oppimateriaalin useaan otteeseen. Keräsin materiaalista moninaisuuden ja kielitietoisuuden ilmentymät taulukkoon, minkä jälkeen analysoin löydöksiä verraten niitä olemassa olevaan tutkimukseen. Tulokset osoittivat, että moninaisuus ilmeni tarkastellussa englannin kielen oppimateriaalissa vain jossain määrin, eikä sitä oltu huomioitu kattavasti. Myöskään kielitietoisuus ja sen eri ilmentymät eivät tulleet laajasti esille kyseisessä oppimateriaalissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että englannin oppimateriaaleihin pitäisi lisätä moninaisuuden eri ilmentymiä, jotta se ottaisi huomioon mahdollisimman laajasti kaikenlaiset ihmiset. Kielitietoisuus tulisi myös ottaa laajemmin huomioon, jotta oppilaiden kielelliset resurssit pääsisivät paremmin käyttöön. Tämä opinnäytetyö nostaa konkreettisesti esiin sen, että oppimateriaalit vaativat vielä kehittämistä ja päivittämistä nykymaailman tarpeisiin.