Johtajuuskuvan muodostuminen mediassa - presidenttiehdokkaan arkkityyppi

Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millainen on presidenttiehdokkaalle vaalikampanjan aikana median välityksellä rakentuva johtajuuskuva. Aihe tuli ajankohtaiseksi, kun Suomen vuoden 2024 presidentinvaaleja edeltävä vaalikampanja alkoi ja presidenttiehdokkaat herättivät median kiinnost...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sirviö, Suvi
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100077
Description
Summary:Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millainen on presidenttiehdokkaalle vaalikampanjan aikana median välityksellä rakentuva johtajuuskuva. Aihe tuli ajankohtaiseksi, kun Suomen vuoden 2024 presidentinvaaleja edeltävä vaalikampanja alkoi ja presidenttiehdokkaat herättivät median kiinnostuksen mahdollisina tulevina valtionjohtajina. Presidentiksi valikoitumista edeltävän vaalikampanjan aikana suuri yleisö muodostaa mielikuvia presidenttiehdokkaasta johtajana mediasta saadun tiedon perusteella. Tutkielma keskittyi median tuottamien johtajuuskuvien selvittämiseen, ei yksittäisen ehdokkaan johtajuuskuvan analysointiin. Tutkielman teoreettinen viitekehys yhdistää johtajuuskuvan, poliittisen johtajuuden erityispiirteet ja arkkityyppiteorian, joka tarjoaa näkökulman siihen, miten alitajuiset mallit vaikuttavat johtajuuden tulkintaan. Teoreettista viitekehystä hyödynnettiin kehyksenä aineiston analyysissä ja tulkinnassa. Tutkimusaineisto kerättiin heinä-elokuussa 2024 Helsingin Sanomien verkko-sivujen juttuarkistosta presidentinvaaleja koskevilla hakusanoilla. Tutkimus-aineisto koostui yhteensä 30 lehtijutusta, joiden analysointiin käytettiin diskurssianalyysiä. Diskurssianalyysin avulla aineistosta tunnistettiin kymmenen toistuvaa diskurssia, joiden tunnistettiin liittyvän joko politiikan tai yksityiselämän teemoihin. Diskurssit nimettiin sisällön ja kielellisten valintojen mukaan presidenttiehdokkaan johtajuutta kuvaavasti, kuten ”puolueensa edustaja” tai ”vakaa perhe-elämä”. Tutkielma osoittaa, että mediassa toistuvat diskurssit rakentavat presidenttiehdokkaalle moniulotteisen johtajuuskuvan, jossa yhdistyy politiikan ammattilaisuus ja yksityiselämä. Lisäksi voidaan todeta, että arkkityypit vaikuttavat siihen, mitä johtajuuden piirteitä mediassa korostetaan ja miten niitä kielellisesti konstruoidaan, heijastaen alitajuisia malleja, jotka ohjaavat sekä median että yleisön käsityksiä johtajuudesta.