Yhteenveto: | Tekoälyn käyttö verkkokaupassa on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja sen
vaikutukset ovat laaja-alaisia. Tekoälyä hyödyntämällä verkkokaupat voivat
parantaa useita toimintojaan, kuten suositusjärjestelmiä, asiakaspalveluun
käytettäviä chat-botteja sekä käytössä olevia logistiikan prosesseja. Tämän
tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa tekoälyn nykytilaa kaikilla eri
verkkokauppojen osa-alueilla ja arvioida tekoälyn käytön eettisyyttä, etenkin
tietosuojan ja läpinäkyvyyden näkökulmista. Tutkimus toteutettiin
kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin olemassa olevaa kirjallisuutta ja
vertailtiin uusia tutkimuksia aiempiin löydöksiin. Keskeisenä lähteenä käytettiin
vanhempaa kirjallisuuskatsausta, jonka pohjalta arvioitiin uudempia
tutkimuksia. Tulokset osoittivat, että tekoälypohjaiset teknologiat, kuten
koneoppiminen ja syväoppiminen ovat keskeisiä työkaluja verkkokauppojen
toiminnan tehostamisessa. Ne kykenevät parantamaan suositusjärjestelmien
tarkkuutta, asiakaspalvelun laatua sekä logistiikan tehokkuutta. Eettiset
kysymykset ovat keskeisiä tekoälyn käytössä verkkokaupankäynnissä. Tekoäly
auttaa torjumaan petoksia ja parantamaan tietoturvaa, mutta se herättää huolta
asiakkaiden tietosuojasta ja henkilökohtaisten tietojen keräämisestä. Tekoälyn
käyttöön liittyvän läpinäkyvyyden puute voi myös heikentää asiakkaiden
luottamusta verkkokauppoihin. Johtopäätöksenä on, että tekoälyllä on
merkittävä rooli verkkokauppojen toiminnan tehostamisessa ja
asiakaskokemuksen parantamisessa. Verkkokauppojen tulisi käyttää tekoälyä
monipuolisesti, mutta kiinnittää erityistä huomiota eettisiin kysymyksiin, kuten
tietosuojaan ja läpinäkyvyyteen. Jatkotutkimuksissa tulisi keskittyä
syvällisempään analyysiin tekoälyn käytön eettisyydestä ja sen vaikutuksista
asiakasluottamukseen sekä eri kokoisten verkkokauppojen toimintaan.
The use of artificial intelligence (AI) in e-commerce has significantly increased in
recent years, with widespread impact across all different aspects of e-commerce. AI enables e-commerce platforms to enhance their operations such as
recommendation systems, chat-bot-operated customer service and logistics
processes. This study aimed to explore the current state of AI in e-commerce and
assess its ethical implications, particularly regarding data privacy and
transparency. The research was conducted as a literature review, analyzing
existing literature and comparing the latest studies to previous findings. The
primary source for this study was an older comprehensive literature review,
which was used as a foundation for evaluating newer studies. The results
indicate that AI technologies, such as machine learning and deep learning are
essential for improving the efficiency of e-commerce operations. They enhance
the accuracy of recommendation systems, the quality of the customer service and
the efficiency of logistics. Ethical issues are critical in the use of AI in e-commerce.
While AI helps combat fraud and improve data security, it does raise concerns
about customers privacy and the collection of personal data. A lack of
transparency regarding the use of AI can also undermine customers trust in e-
commerce platforms. In conclusion, AI plays a significant role in enhancing e-
commerce operations and improving customer experience. E-commerce
platforms should utilize AI comprehensively but still pay special attention to
ethical issues like data privacy and transparency. Future research should focus
on a deeper analysis of the ethical use of AI and its impact on customer trust as
well as the performance of e-commerce platforms of different sizes.
|