Tekoälyn vaikutus verkkokaupankäyntiin

Tekoälyn käyttö verkkokaupassa on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja sen vaikutukset ovat laaja-alaisia. Tekoälyä hyödyntämällä verkkokaupat voivat parantaa useita toimintojaan, kuten suositusjärjestelmiä, asiakaspalveluun käytettäviä chat-botteja sekä käytössä olevia logistiikan prosesseja. Tä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Witick, Casimir
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100068
Description
Summary:Tekoälyn käyttö verkkokaupassa on kasvanut merkittävästi viime vuosina ja sen vaikutukset ovat laaja-alaisia. Tekoälyä hyödyntämällä verkkokaupat voivat parantaa useita toimintojaan, kuten suositusjärjestelmiä, asiakaspalveluun käytettäviä chat-botteja sekä käytössä olevia logistiikan prosesseja. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa tekoälyn nykytilaa kaikilla eri verkkokauppojen osa-alueilla ja arvioida tekoälyn käytön eettisyyttä, etenkin tietosuojan ja läpinäkyvyyden näkökulmista. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin olemassa olevaa kirjallisuutta ja vertailtiin uusia tutkimuksia aiempiin löydöksiin. Keskeisenä lähteenä käytettiin vanhempaa kirjallisuuskatsausta, jonka pohjalta arvioitiin uudempia tutkimuksia. Tulokset osoittivat, että tekoälypohjaiset teknologiat, kuten koneoppiminen ja syväoppiminen ovat keskeisiä työkaluja verkkokauppojen toiminnan tehostamisessa. Ne kykenevät parantamaan suositusjärjestelmien tarkkuutta, asiakaspalvelun laatua sekä logistiikan tehokkuutta. Eettiset kysymykset ovat keskeisiä tekoälyn käytössä verkkokaupankäynnissä. Tekoäly auttaa torjumaan petoksia ja parantamaan tietoturvaa, mutta se herättää huolta asiakkaiden tietosuojasta ja henkilökohtaisten tietojen keräämisestä. Tekoälyn käyttöön liittyvän läpinäkyvyyden puute voi myös heikentää asiakkaiden luottamusta verkkokauppoihin. Johtopäätöksenä on, että tekoälyllä on merkittävä rooli verkkokauppojen toiminnan tehostamisessa ja asiakaskokemuksen parantamisessa. Verkkokauppojen tulisi käyttää tekoälyä monipuolisesti, mutta kiinnittää erityistä huomiota eettisiin kysymyksiin, kuten tietosuojaan ja läpinäkyvyyteen. Jatkotutkimuksissa tulisi keskittyä syvällisempään analyysiin tekoälyn käytön eettisyydestä ja sen vaikutuksista asiakasluottamukseen sekä eri kokoisten verkkokauppojen toimintaan. The use of artificial intelligence (AI) in e-commerce has significantly increased in recent years, with widespread impact across all different aspects of e-commerce. AI enables e-commerce platforms to enhance their operations such as recommendation systems, chat-bot-operated customer service and logistics processes. This study aimed to explore the current state of AI in e-commerce and assess its ethical implications, particularly regarding data privacy and transparency. The research was conducted as a literature review, analyzing existing literature and comparing the latest studies to previous findings. The primary source for this study was an older comprehensive literature review, which was used as a foundation for evaluating newer studies. The results indicate that AI technologies, such as machine learning and deep learning are essential for improving the efficiency of e-commerce operations. They enhance the accuracy of recommendation systems, the quality of the customer service and the efficiency of logistics. Ethical issues are critical in the use of AI in e-commerce. While AI helps combat fraud and improve data security, it does raise concerns about customers privacy and the collection of personal data. A lack of transparency regarding the use of AI can also undermine customers trust in e- commerce platforms. In conclusion, AI plays a significant role in enhancing e- commerce operations and improving customer experience. E-commerce platforms should utilize AI comprehensively but still pay special attention to ethical issues like data privacy and transparency. Future research should focus on a deeper analysis of the ethical use of AI and its impact on customer trust as well as the performance of e-commerce platforms of different sizes.