ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa

Tämän Pro gradu –tutkielman tarkoitus on selvittää huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteisyöstä ADHD-diagnoosin eri vaiheissa. Tutki-muksen tavoitteena on selvittää, miten ADHD-diagnoosi vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin huoltajien kokemana. Tutkimuksen keskiössä on huoltajien ja koulun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Savolainen, Oskari, Vatanen, Vili
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100028
_version_ 1826225714483953664
author Savolainen, Oskari Vatanen, Vili
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Savolainen, Oskari Vatanen, Vili Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Savolainen, Oskari Vatanen, Vili Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Savolainen, Oskari
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu –tutkielman tarkoitus on selvittää huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteisyöstä ADHD-diagnoosin eri vaiheissa. Tutki-muksen tavoitteena on selvittää, miten ADHD-diagnoosi vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin huoltajien kokemana. Tutkimuksen keskiössä on huoltajien ja koulun välinen yhteistyö. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin puolistruktu-roidulla teemahaastattelulla, joka on analysoitu aineistolähtöisen sisällönana-lyysin keinoin. Haastateltavat ovat ADHD-diagnoosin saaneiden lasten huol-tajia. Haastatteluista nousi esille huoltajien näkemys siitä, miten tärkeässä roolissa opettajan suhtautumien oppilaaseen on, oppilaan koulunkäynnin su-juvuuden kannalta. Yhteistyö huoltajien ja koulun välillä koettiin olevan suju-vampaa, mikäli opettajan asenne oppilasta kohtaan oli myönteinen. Tukitoi-met koettiin epämääräisiksi, sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuen portailla tapahtuvan konkreettisten keinojen läpinäkyvyys koettiin epäselvinä. Koulun sisällä liikkuva informaatio oppilaan asioista ei ollut huoltajille avointa. Kou-lun sisällä tapahtuva tiedonsiirto koettiin latautuneena, opettajan tavalla tuo-da asioita esiin muille koulun henkilökunnan jäsenille oli vaikutusta kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Huoltajat toivoivat koululta tarkempaa ohjeis-tusta siihen, mihin tukitoimiin oppilas on oikeutettu, tämän saatua ADHD-diagnoosin. Johtopäätöksenä voidaan pitää, että opettajan avoin suhtautuminen ADHD-diagnoosin saaneeseen oppilaaseen on kodin ja koulun välisen yhteis-työn kannalta kaiken lähtökohta. Opettajan neuropsykiatrisella osaamisella ei ollut merkitystä, mikäli tämän koettiin suhtautuvan oppilaaseen avoimesti ja ymmärtäen.
first_indexed 2025-02-06T21:01:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Oskari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vatanen, Vili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-06T07:07:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-06T07:07:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100028", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu \u2013tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 huoltajien kokemuksia koulun kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisy\u00f6st\u00e4 ADHD-diagnoosin eri vaiheissa. Tutki-muksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten ADHD-diagnoosi vaikuttaa lapsen koulunk\u00e4yntiin huoltajien kokemana. Tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 on huoltajien ja koulun v\u00e4linen yhteisty\u00f6. \nTutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin puolistruktu-roidulla teemahaastattelulla, joka on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nana-lyysin keinoin. Haastateltavat ovat ADHD-diagnoosin saaneiden lasten huol-tajia. \nHaastatteluista nousi esille huoltajien n\u00e4kemys siit\u00e4, miten t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa opettajan suhtautumien oppilaaseen on, oppilaan koulunk\u00e4ynnin su-juvuuden kannalta. Yhteisty\u00f6 huoltajien ja koulun v\u00e4lill\u00e4 koettiin olevan suju-vampaa, mik\u00e4li opettajan asenne oppilasta kohtaan oli my\u00f6nteinen. Tukitoi-met koettiin ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isiksi, sek\u00e4 oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen portailla tapahtuvan konkreettisten keinojen l\u00e4pin\u00e4kyvyys koettiin ep\u00e4selvin\u00e4. Koulun sis\u00e4ll\u00e4 liikkuva informaatio oppilaan asioista ei ollut huoltajille avointa. Kou-lun sis\u00e4ll\u00e4 tapahtuva tiedonsiirto koettiin latautuneena, opettajan tavalla tuo-da asioita esiin muille koulun henkil\u00f6kunnan j\u00e4senille oli vaikutusta kodin ja koulun v\u00e4liseen yhteisty\u00f6h\u00f6n. Huoltajat toivoivat koululta tarkempaa ohjeis-tusta siihen, mihin tukitoimiin oppilas on oikeutettu, t\u00e4m\u00e4n saatua ADHD-diagnoosin. \nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajan avoin suhtautuminen ADHD-diagnoosin saaneeseen oppilaaseen on kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteis-ty\u00f6n kannalta kaiken l\u00e4ht\u00f6kohta. Opettajan neuropsykiatrisella osaamisella ei ollut merkityst\u00e4, mik\u00e4li t\u00e4m\u00e4n koettiin suhtautuvan oppilaaseen avoimesti ja ymm\u00e4rt\u00e4en.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-06T07:07:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-06T07:07:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukitoimet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunk\u00e4yntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 diagnoosiprosessin eri vaiheissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": "", "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502061816", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_100028
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9cfb97c-5852-42dc-a8a3-41d17375f035\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502061816.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Oskari Vatanen, Vili ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa tukitoimet koulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteistyö vanhemmat ADHD tukeminen koti huoltajat koulunkäynti
title ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa
title_full ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa
title_fullStr ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa
title_full_unstemmed ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa
title_short ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin
title_sort adhd diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa
title_sub huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa
title_txtP ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin : huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa
topic tukitoimet koulu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteistyö vanhemmat ADHD tukeminen koti huoltajat koulunkäynti
topic_facet 103 ADHD Luokanopettajakoulutus Teacher Education huoltajat koti koulu koulunkäynti tukeminen tukitoimet vanhemmat yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100028 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502061816
work_keys_str_mv AT savolainenoskari adhddiagnoosinvaikutuslapsenkoulunkäyntiinhuoltajienkokemuksiakoulunkanssatehtä