ADHD-diagnoosin vaikutus lapsen koulunkäyntiin huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä diagnoosiprosessin eri vaiheissa

Tämän Pro gradu –tutkielman tarkoitus on selvittää huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteisyöstä ADHD-diagnoosin eri vaiheissa. Tutki-muksen tavoitteena on selvittää, miten ADHD-diagnoosi vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin huoltajien kokemana. Tutkimuksen keskiössä on huoltajien ja koulun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Savolainen, Oskari, Vatanen, Vili
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/100028
Description
Summary:Tämän Pro gradu –tutkielman tarkoitus on selvittää huoltajien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteisyöstä ADHD-diagnoosin eri vaiheissa. Tutki-muksen tavoitteena on selvittää, miten ADHD-diagnoosi vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin huoltajien kokemana. Tutkimuksen keskiössä on huoltajien ja koulun välinen yhteistyö. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin puolistruktu-roidulla teemahaastattelulla, joka on analysoitu aineistolähtöisen sisällönana-lyysin keinoin. Haastateltavat ovat ADHD-diagnoosin saaneiden lasten huol-tajia. Haastatteluista nousi esille huoltajien näkemys siitä, miten tärkeässä roolissa opettajan suhtautumien oppilaaseen on, oppilaan koulunkäynnin su-juvuuden kannalta. Yhteistyö huoltajien ja koulun välillä koettiin olevan suju-vampaa, mikäli opettajan asenne oppilasta kohtaan oli myönteinen. Tukitoi-met koettiin epämääräisiksi, sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuen portailla tapahtuvan konkreettisten keinojen läpinäkyvyys koettiin epäselvinä. Koulun sisällä liikkuva informaatio oppilaan asioista ei ollut huoltajille avointa. Kou-lun sisällä tapahtuva tiedonsiirto koettiin latautuneena, opettajan tavalla tuo-da asioita esiin muille koulun henkilökunnan jäsenille oli vaikutusta kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Huoltajat toivoivat koululta tarkempaa ohjeis-tusta siihen, mihin tukitoimiin oppilas on oikeutettu, tämän saatua ADHD-diagnoosin. Johtopäätöksenä voidaan pitää, että opettajan avoin suhtautuminen ADHD-diagnoosin saaneeseen oppilaaseen on kodin ja koulun välisen yhteis-työn kannalta kaiken lähtökohta. Opettajan neuropsykiatrisella osaamisella ei ollut merkitystä, mikäli tämän koettiin suhtautuvan oppilaaseen avoimesti ja ymmärtäen.