Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin?

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ja rehtorien näkemyksiä inkluusiota kohtaan ja erityisesti sitä onko opettajien näkemykset yhteydessä oman koulun rehtoreiden näkemyksiin. Lisäksi selvitettiin, vaikuttaako asenteiden yhdenmukaisuuteen se, miten opettajat kokevat oman koulunsa johtajuuden...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Manni, Miika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99937
_version_ 1826225725007462400
author Manni, Miika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manni, Miika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manni, Miika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manni, Miika
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ja rehtorien näkemyksiä inkluusiota kohtaan ja erityisesti sitä onko opettajien näkemykset yhteydessä oman koulun rehtoreiden näkemyksiin. Lisäksi selvitettiin, vaikuttaako asenteiden yhdenmukaisuuteen se, miten opettajat kokevat oman koulunsa johtajuuden toimivan. Aineistona hyödynnettiin Prokoulu-tutkimusaineistoa, kyseinen aineisto on kerätty vuosina 2013–2014, kvantitatiivisella tutkimustavalla. Aineisto kerättiin Itä-Suomen kouluista. Kyselyyn osallistui useita kouluja, mutta oman tutkimukseni aineisto pohjautuu 31 koulun vastauksiin. Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta on nähtävissä, että koulutasolla rehtorien asenteet eivät ohjaa opettajien inkluusioasenteita, mutta yksilötasolla on havaittavissa heikko merkityksellinen korrelaatio. Lisäksi koetun johtajuuden merkitys näkyi sekä koulu-, että yksilötasolla merkittävänä, joskin kohtalaisena negatiivisena korrelaationa. Kokonaisuudessaan aineistoon vastanneita rehtoreita oli (N=40) ja opettajia (N=494). Aineisto tulkittiin Spearmanin korrelaatioanalyysilla ja tuloksia voidaan pitää luotettavina. On kuitenkin tarpeen tehdä jatkotutkimuksia, sillä inkluusio on nyt ollut ohjaavana koulutus mallina pidempään kuin silloin kun aineisto kerättiin. Lisäksi tutkimusalueen laajentaminen Itä-Suomesta ympäri maan olisi tarpeellista. Näiden tulosten pohjalta toivoisin myös tarkempaa analysointia siitä mihin inkluusion toimivuuden osalta olisi kohdistettava resursseja. Yleisesti tulokset tukivat sitä, että hyväksi koettu johtajuus vaikuttaa siihen, kuinka koulun johdon mielipidettä seurataan. Tämän perusteella olisi siis panostettava siihen, että rehtoreiden näkemykset olisivat inkluusion osalta positiiviset ja sen lisäksi johtajakoulutuksesta olisi kentälle saatava rehtoreita, jotka osaavat johtamisen niin, että heidän johtajuuteensa ollaan tyytyväisiä.
first_indexed 2025-02-04T21:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manni, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-04T07:04:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-04T07:04:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ja rehtorien n\u00e4kemyksi\u00e4 inkluusiota kohtaan ja erityisesti sit\u00e4 onko opettajien n\u00e4kemykset yhteydess\u00e4 oman koulun rehtoreiden n\u00e4kemyksiin. Lis\u00e4ksi selvitettiin, vaikuttaako asenteiden yhdenmukaisuuteen se, miten opettajat kokevat oman koulunsa johtajuuden toimivan. \nAineistona hy\u00f6dynnettiin Prokoulu-tutkimusaineistoa, kyseinen aineisto on ker\u00e4tty vuosina 2013\u20132014, kvantitatiivisella tutkimustavalla. Aineisto ker\u00e4ttiin It\u00e4-Suomen kouluista. Kyselyyn osallistui useita kouluja, mutta oman tutkimukseni aineisto pohjautuu 31 koulun vastauksiin. Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4, ett\u00e4 koulutasolla rehtorien asenteet eiv\u00e4t ohjaa opettajien inkluusioasenteita, mutta yksil\u00f6tasolla on havaittavissa heikko merkityksellinen korrelaatio. Lis\u00e4ksi koetun johtajuuden merkitys n\u00e4kyi sek\u00e4 koulu-, ett\u00e4 yksil\u00f6tasolla merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4, joskin kohtalaisena negatiivisena korrelaationa. Kokonaisuudessaan aineistoon vastanneita rehtoreita oli (N=40) ja opettajia (N=494).\nAineisto tulkittiin Spearmanin korrelaatioanalyysilla ja tuloksia voidaan pit\u00e4\u00e4 luotettavina. On kuitenkin tarpeen tehd\u00e4 jatkotutkimuksia, sill\u00e4 inkluusio on nyt ollut ohjaavana koulutus mallina pidemp\u00e4\u00e4n kuin silloin kun aineisto ker\u00e4ttiin. Lis\u00e4ksi tutkimusalueen laajentaminen It\u00e4-Suomesta ymp\u00e4ri maan olisi tarpeellista. \nN\u00e4iden tulosten pohjalta toivoisin my\u00f6s tarkempaa analysointia siit\u00e4 mihin inkluusion toimivuuden osalta olisi kohdistettava resursseja. Yleisesti tulokset tukivat sit\u00e4, ett\u00e4 hyv\u00e4ksi koettu johtajuus vaikuttaa siihen, kuinka koulun johdon mielipidett\u00e4 seurataan. T\u00e4m\u00e4n perusteella olisi siis panostettava siihen, ett\u00e4 rehtoreiden n\u00e4kemykset olisivat inkluusion osalta positiiviset ja sen lis\u00e4ksi johtajakoulutuksesta olisi kent\u00e4lle saatava rehtoreita, jotka osaavat johtamisen niin, ett\u00e4 heid\u00e4n johtajuuteensa ollaan tyytyv\u00e4isi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-04T07:04:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-04T07:04:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 p\u00e4in?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": "", "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502041716", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99937
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7d48ed16-aa26-43a7-820f-3c2f83834098\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502041716.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manni, Miika Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin? Erityispedagogiikka Special Education 101 inkluusio rehtorit johtajuus johtaminen opettajat
title Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin?
title_full Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin?
title_fullStr Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin? Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin?
title_full_unstemmed Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin? Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin?
title_short Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin?
title_sort vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin
title_txtP Vaikutetaanko opettajien inkluusioasenteisiin ylhäältä päin?
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 inkluusio rehtorit johtajuus johtaminen opettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inkluusio johtajuus johtaminen opettajat rehtorit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99937 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502041716
work_keys_str_mv AT mannimiika vaikutetaankoopettajieninkluusioasenteisiinylhäältäpäin