Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin lapsen lukusujuvuus ja lukuinto ovat yhteydessä toisiinsa ja missä määrin vanhempien lukuinto on yhteydessä lapsen lukuintoon ja lukemisen sujuvuuteen. Tämän lisäksi tutkimme muuntaako vanhemman lukuinto lapsen lukusujuvuuden ja lukuinnon välistä suhdetta.
Analysoimme aineistoa, joka on kerätty Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimuksessa. Tutki-maamme aineistoon kuuluu oppilaille (n = 425) tehdyt lukusujuvuutta mittaavat testit ja lukumotivaatiota mittaavat itsearvioinnit sekä vanhemmilta kerätyt kyselylomakkeet, joilla kartoitettiin lasten lukuintoa ja lukemisen määrää, vanhempien omaa asennoitumista lukemista kohtaan ja lukemisen määrää. Aineistoa analysoitiin korrelaatiokertoimia tutkimalla sekä hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä.
Tulokset osoittavat, että lasten lukusujuvuudella ja lukuinnolla oli merkitsevä positiivinen yhteys. Vanhempien lukuinnolla oli heikko merkitsevä yhteys lasten lukuinnon sekä lukemisen sujuvuuden kanssa. Vanhempien lukuinto ei kuitenkaan muuntanut merkitsevästi lasten lukusujuvuuden ja lukuinnon välistä yhteyttä. Näin ollen sillä, miten paljon vanhempi lukee, ei ollut yhteyttä lapsen lukusujuvuuden ja lukuinnon välisen yhteyden vahvuuteen. Tutkimuksen tulokset olivat yhteneväisiä aiempien tutkimusten kanssa siinä, että sujuvat lukijat ovat innokkaampia lukijoita ja päinvastoin ja vanhempien lukemisen määrällä on yhteys lapsen lukutaitoon sekä lukuintoon.
|