Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi

Tämä tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia minäpystyvyydestä ja työhyvinvoinnista. Tavoitteena on ymmärtää näitä kokemuksia ja tuoda näkyviin, kuinka varhaiskasvatuksessa erityisopettajia voitaisiin tukea. Tutkimuksessa selvitetään myös johtajien tarjoamaa tukea minäpy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pölkky, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99924
_version_ 1826225698678767616
author Pölkky, Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pölkky, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pölkky, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pölkky, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia minäpystyvyydestä ja työhyvinvoinnista. Tavoitteena on ymmärtää näitä kokemuksia ja tuoda näkyviin, kuinka varhaiskasvatuksessa erityisopettajia voitaisiin tukea. Tutkimuksessa selvitetään myös johtajien tarjoamaa tukea minäpystyvyyden ja työhyvinvoinnin tukemisessa. Näitä tarkastellaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin tutkien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia. Tutkimusaineisto (N=7) kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kesällä 2024. Osallistujat olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja työkokemusta heillä oli 1–8 vuotta. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teoriaohjaavaan osuuteen käytettiin Banduran (1977) minäpystyvyyden rakentumisen teoriaa, jonka ulottuvuudet ovat omat kokemukset ja onnistumiset, kannustus, mallintaminen ja psyykkiset tunnetilat. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on keskenään samankaltaisia kokemuksia minäpystyvyyden rakentumisesta ja tukemisesta ja nämä olivat linjassa Banduran (1977) teorian kanssa. Tämä tutkimus luo kuitenkin uutta tietoa, näiden ulottuvuuksien konkreettisesta sisällöstä. Minäpystyvyyden ja työhyvinvoinnin tukemisen osalta johtajien keinot ovat samalaiset. Kokemuksien mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi näyttäisivät vaikuttavan toisiinsa. Tärkeimpänä tuloksena voidaankin todeta, että kun tuetaan minäpystyvyyttä, tullaan tukeneeksi myös työhyvinvointia ja toisinpäin.
first_indexed 2025-02-03T21:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6lkky, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-02-03T06:45:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-02-03T06:45:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99924", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia min\u00e4pystyvyydest\u00e4 ja ty\u00f6hyvinvoinnista. Tavoitteena on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 kokemuksia ja tuoda n\u00e4kyviin, kuinka varhaiskasvatuksessa erityisopettajia voitaisiin tukea. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s johtajien tarjoamaa tukea min\u00e4pystyvyyden ja ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisessa. N\u00e4it\u00e4 tarkastellaan laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin tutkien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia.\nTutkimusaineisto (N=7) ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kes\u00e4ll\u00e4 2024. Osallistujat olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja ty\u00f6kokemusta heill\u00e4 oli 1\u20138 vuotta. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla ja aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Teoriaohjaavaan osuuteen k\u00e4ytettiin Banduran (1977) min\u00e4pystyvyyden rakentumisen teoriaa, jonka ulottuvuudet ovat omat kokemukset ja onnistumiset, kannustus, mallintaminen ja psyykkiset tunnetilat.\nTutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on kesken\u00e4\u00e4n samankaltaisia kokemuksia min\u00e4pystyvyyden rakentumisesta ja tukemisesta ja n\u00e4m\u00e4 olivat linjassa Banduran (1977) teorian kanssa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus luo kuitenkin uutta tietoa, n\u00e4iden ulottuvuuksien konkreettisesta sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4. Min\u00e4pystyvyyden ja ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisen osalta johtajien keinot ovat samalaiset. Kokemuksien mukaan varhaiskasvatuksen erityisopettajien min\u00e4pystyvyys ja ty\u00f6hyvinvointi n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t vaikuttavan toisiinsa. T\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 tuloksena voidaankin todeta, ett\u00e4 kun tuetaan min\u00e4pystyvyytt\u00e4, tullaan tukeneeksi my\u00f6s ty\u00f6hyvinvointia ja toisinp\u00e4in.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-02-03T06:45:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-02-03T06:45:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen erityisopettajien min\u00e4pystyvyys ja ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202502031702", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99924
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/23fb0c23-0202-49b3-bf71-ed5c8cbc6a34\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202502031702.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pölkky, Sofia Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi Erityispedagogiikka Special Education 101 työhyvinvointi varhaiskasvatus erityisopettajat erityisopetus erityiskasvatus
title Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi
title_full Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi
title_fullStr Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi
title_short Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi
title_sort varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi
title_txtP Varhaiskasvatuksen erityisopettajien minäpystyvyys ja työhyvinvointi
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 työhyvinvointi varhaiskasvatus erityisopettajat erityisopetus erityiskasvatus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityiskasvatus erityisopettajat erityisopetus työhyvinvointi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99924 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202502031702
work_keys_str_mv AT pölkkysofia varhaiskasvatuksenerityisopettajienminäpystyvyysjatyöhyvinvointi