Työssä oppiminen verkko-opiskeluna pankki- ja vakuutusalalla

Pankki- ja vakuutusalan jatkuvassa muutoksessa työntekijöiden kykyjen kehittymisen tehokkuus ja onnistuminen voidaan nähdä yrityksen kilpailukyvyn kannalta merkityksellisenä tekijänä. Verkkokouluttaminen on nykyisin yleinen työssä oppimisen ja kouluttamisen muoto. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nieminen, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99922
Kuvaus
Yhteenveto:Pankki- ja vakuutusalan jatkuvassa muutoksessa työntekijöiden kykyjen kehittymisen tehokkuus ja onnistuminen voidaan nähdä yrityksen kilpailukyvyn kannalta merkityksellisenä tekijänä. Verkkokouluttaminen on nykyisin yleinen työssä oppimisen ja kouluttamisen muoto. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pankki- ja vakuutusalan työtekijöiden kokemuksia verkkokoulutuksina tapahtuvista koulutuksista. Tutkimuksessa keskitytään formaaliin oppimiseen, sekä koulutusten jälkeen tapahtuvaan informaaliin oppimiseen. Lisäksi tarkastellaan, ovatko henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten minäpystyvyys, itseohjautuvuus ja oppimismotivaatio yhteydessä verkko-oppimiskokemuksiin. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena yhdestä vakuutusyhtiöstä ja yhdestä pankista. Mukana oli yhteensä 13 pankki- ja vakuutusalan työntekijää. Aineistonanalyysiä varten kyselylomakevastauksista muodostettiin summamuuttujia ja vertailtiin tutkittavista muodostettujen ryhmien eroja Mannin-Whitneyn U-testin avulla. Lisäksi summamuuttujien perusteella muodostettiin henkilökohtaiset kokemusprofiilit tutkittaville ja tarkasteltiin niiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkittavat olivat pääosin tyytyväisiä verkkokoulutuksiin, mutta toivoivat niihin lisää vuorovaikutusta, yhdessä oppimista, palautetta ja ohjausta. Koulutuksissa opituista asioista keskusteleminen koettiin hyödylliseksi ja sitä kaivattiin lisää. Tutkittavien kokemusten mukaan verkkokoulutukset ovat hyvä ja hyödyllinen tapa oppia työssä, lisäksi tarvitaan kuitenkin myös muita tapoja oppia.