Työssä oppiminen verkko-opiskeluna pankki- ja vakuutusalalla

Pankki- ja vakuutusalan jatkuvassa muutoksessa työntekijöiden kykyjen kehittymisen tehokkuus ja onnistuminen voidaan nähdä yrityksen kilpailukyvyn kannalta merkityksellisenä tekijänä. Verkkokouluttaminen on nykyisin yleinen työssä oppimisen ja kouluttamisen muoto. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99922
Description
Summary:Pankki- ja vakuutusalan jatkuvassa muutoksessa työntekijöiden kykyjen kehittymisen tehokkuus ja onnistuminen voidaan nähdä yrityksen kilpailukyvyn kannalta merkityksellisenä tekijänä. Verkkokouluttaminen on nykyisin yleinen työssä oppimisen ja kouluttamisen muoto. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan pankki- ja vakuutusalan työtekijöiden kokemuksia verkkokoulutuksina tapahtuvista koulutuksista. Tutkimuksessa keskitytään formaaliin oppimiseen, sekä koulutusten jälkeen tapahtuvaan informaaliin oppimiseen. Lisäksi tarkastellaan, ovatko henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten minäpystyvyys, itseohjautuvuus ja oppimismotivaatio yhteydessä verkko-oppimiskokemuksiin. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksena yhdestä vakuutusyhtiöstä ja yhdestä pankista. Mukana oli yhteensä 13 pankki- ja vakuutusalan työntekijää. Aineistonanalyysiä varten kyselylomakevastauksista muodostettiin summamuuttujia ja vertailtiin tutkittavista muodostettujen ryhmien eroja Mannin-Whitneyn U-testin avulla. Lisäksi summamuuttujien perusteella muodostettiin henkilökohtaiset kokemusprofiilit tutkittaville ja tarkasteltiin niiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkittavat olivat pääosin tyytyväisiä verkkokoulutuksiin, mutta toivoivat niihin lisää vuorovaikutusta, yhdessä oppimista, palautetta ja ohjausta. Koulutuksissa opituista asioista keskusteleminen koettiin hyödylliseksi ja sitä kaivattiin lisää. Tutkittavien kokemusten mukaan verkkokoulutukset ovat hyvä ja hyödyllinen tapa oppia työssä, lisäksi tarvitaan kuitenkin myös muita tapoja oppia.