Yhteisopettajuus liikunnan opetuksessa. 7-luokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia yhteisopettajuudesta

Juga, E. 2025. Co-Teaching in Physical Education: Experiences of 7th-Grade Students and Their Teachers. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s Thesis in Sport Pedagogy, 33 pages, 4 appendices. This study examined the experiences of seventh-grade students, their two...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juga, Emma
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99920
Description
Summary:Juga, E. 2025. Co-Teaching in Physical Education: Experiences of 7th-Grade Students and Their Teachers. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s Thesis in Sport Pedagogy, 33 pages, 4 appendices. This study examined the experiences of seventh-grade students, their two physical education teachers, and a teaching assistant regarding co-teaching in physical education. The primary focus was to explore whether co-teaching motivates seventh-grade students to participate and be physically active during physical education classes, as well as to identify which aspects of co-teaching are perceived as motivating factors for participation and activity. Additionally, the study aimed to investigate how co-teaching influences students' attitudes toward physical education and whether prior engagement in physical activities is associated with their experiences of co-teaching. The study was conducted as a survey. Two 7th-grade classes participated in the study. Physical education lessons were conducted using the co-teaching model. A total of 39 students were involved. The co-teaching period lasted for the spring semester. Additionally, the study included both physical education teachers and the students’ teaching assistant. There were two surveys in total: one for the students, which consisted of two sections, and one for the teachers. The surveys were based on theory related to the topic. The survey was conducted in the spring of 2024. The results indicated that most students perceived co-teaching positively. Based on the findings, students, teachers, and the teaching assistant felt that co-teaching increased students’ participation in physical education lessons. The study also revealed that boys reported a greater motivational boost from co-teaching than girls. In contrast, girls felt that co-teaching diversified the physical education lessons. Students who did not regularly engage in physical activities reported that co-teaching positively influenced their attitude toward physical education. The findings suggest that co-teaching can support student participation and attitudes in physical education, although experiences may vary depending on gender and prior engagement in physical activity. Keywords: Physical activity motivation, co-teaching, physical education lesson, participation Juga, E. 2025. Yhteisopettajuus liikunnan opetuksessa. 7-luokkalaisten ja heidän opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 33 s, 4 liitettä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 7-luokan oppilaiden, heitä opettavien kahden opettajan ja koulunkäynninohjaajan kokemuksia yhteisopettajuudesta liikunnanopetuksessa. Erityisesti oltiin kiinnostuneita selvittämään motivoiko yhteisopettajuus 7-luokkalaisia osallistumaan ja liikkumaan liikuntatunneilla, sekä mitkä tekijät yhteisopettajuudessa koetaan osallistumiseen ja liikkumiseen motivoivina. Tutkimuksella haluttiin selvittää myös, miten yhteisopettajuus näkyy oppilaiden suhtautumisessa liikuntaan ja onko harrastaneisuudella yhteyksissä yhteisopettajuuden kokemuksiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimukseen osallistui kaksi 7-luokkaa. Liikuntatunnit toteutettiin yhteisopettajuudella. Tutkittavia oppilaita oli yhteensä 39. Yhteisopettajuus jakso kesti kevätlukukauden. Lisäksi tutkimukseen osallistui molemmat liikunnanopettajat sekä oppilaiden koulunkäynninohjaaja. Kyselyitä oli yhteensä kaksi. Yksi oppilaille, joka sisälsi kaksi osioita ja yksi opettajille. Kyselyiden pohjana käytettiin aiheiseen liittyvää teoriaa. Kysely suoritettiin keväällä 2024. Oppilaiden vastauksista selvisi, että suurin osa oppilaista koki yhteisopettajuuden myönteisenä. Tämän tutkimuksen perusteella oppilaat ja opettajat sekä koulunkäynninohjaaja kokivat yhteisopettajuuden lisäävän oppilaiden osallistumista liikuntatunneilla. Tutkimuksesta selvisi myös, että pojat kokivat yhteisopettajuuden lisäävän heidän motivoitumistaan liikuntaan tyttöjä enemmän. Tytöt taas kokivat yhteisopettajuuden monipuolistaneen liikuntatunteja. Liikuntaa harrastamattomat kokivat heidän suhtautumisensa liikuntaan muuttuneen myönteisemmäksi yhteisopettajuuden myötä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhteisopettajuus voi tukea oppilaiden osallistumista liikuntaan, mutta kokemukset yhteisopettajuudesta voivat vaihdella sukupuolen ja harrastuneisuuden mukaan. Asiasanat: Liikuntamotivaatio, yhteisopettajuus, liikuntatunti, osallistuminen