Työelämän digitaidot haltuun - kehittämistutkimus digitaitojen verkkovalmennuksesta

Tiivistelmä: Kehittämistutkimuksen kohteena oli digitaitojen moduuli, joka kehitettiin Lapin ELY-keskuksen toimeksiannosta osaksi olemassa olevaa työnhakijoille suunnattua verkkovalmennusta. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää moduuli, jonka suorittamalla työnhakija voi vahvistaa digitaalista os...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hynynen, Tuulia
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99919
Kuvaus
Yhteenveto:Tiivistelmä: Kehittämistutkimuksen kohteena oli digitaitojen moduuli, joka kehitettiin Lapin ELY-keskuksen toimeksiannosta osaksi olemassa olevaa työnhakijoille suunnattua verkkovalmennusta. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää moduuli, jonka suorittamalla työnhakija voi vahvistaa digitaalista osaamistaan ja itseluottamustaan digitaitojen käyttöön niin työnhaussa kuin erilaisten viranomaistahojen kanssa asioinnissa. Moduulin avulla pyrittiin vaikuttamaan heikon digitaalisen osaamisen ja digitaitojen käyttämiseen liittyvän vähäisen itseluottamuksen työnhaulle ja työllistymiselle aiheuttamiin haasteisiin. Moduulin kohderyhmänä olivat työnhakijat, jotka tarvitsivat tukea digitaitojen vahvistamiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella moduuli vaikutti edistävän digitaitojen kehittymistä erityisesti niiden asiakkaiden kohdalla, joiden digitaidot olivat heikolla tasolla valmennukseen tullessa. Minäpystyvyys vaikutti vahvistuvan erityisesti niillä asiakkailla, jotka tulivat valmennukseen virkistämään olemassa olevaa osaamistaan. Minäpystyvyys vaikutti vahvistuvan myös niillä asiakkailla, joilla oli heikot taidot valmennukseen tullessa. Näiden asiakkaiden kohdalla minäpystyvyyden kehittyminen vaikutti alttiimmalta kehittymään negatiiviseen tai positiiviseen suuntaan sen mukaan, millainen suhtautuminen asiakkaalla oli oppimiseen ja omaan osaamiseensa. Vaikka verkkovalmennusmoduulin suorittamisella oli toivottuja vaikutuksia digitaitojen ja minäpystyvyyden kehittymiseen, sen rinnalle voisi olla hyvä saada lähiopetusta tarjoava vaihtoehto sellaisten asiakkaiden tarpeiden huomioimiseksi, joille verkko-opetus ei ole soveltuva opiskelumuoto. Avainsanat: työllistyvyys, työmarkkinakelpoisuus, digitaidot, digitaalinen osaaminen, minäpystyvyys