Yläkoululaisten kokemuksia fysiikan opetusmenetelmistä

Tutkimuksessa haluttiin selvittää yläkoululaisten kokemuksia fysiikan opetusmenetelmistä. Siinä tarkasteltiin oppilaiden suhtautumista opetusmenetelmiin, kokemuksia niiden hyödyllisyydestä oppimisen kannalta ja opetusmenetelmien käyttöä ja sitä, kuinka usein niitä haluttaisiin käytettävän. Myös tytt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Risikko, Eveliina
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99906
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa haluttiin selvittää yläkoululaisten kokemuksia fysiikan opetusmenetelmistä. Siinä tarkasteltiin oppilaiden suhtautumista opetusmenetelmiin, kokemuksia niiden hyödyllisyydestä oppimisen kannalta ja opetusmenetelmien käyttöä ja sitä, kuinka usein niitä haluttaisiin käytettävän. Myös tyttöjen ja poikien vastauksia vertailtiin. Oppilaiden kokemukset voivat auttaa fysiikan aineenopettajia suunnittelemaan ja kehittämään oppitunteja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 146 oppilasta. Oppilaat pitivät eniten videoiden katsomisesta, aiheeseen liittyvien pelien pelaamisesta ja oppilastöiden tekemisestä. Vähiten he pitivät draamasta, oppikirjan lukemisesta ja tehtävien tekemisestä oppikirjasta. Pojat suhtautuivat suurimpaan osaan eri opetusmenetelmistä myönteisemmin kuin tytöt. Hyödyllisimmiksi opetusmenetelmiksi oppimisen kannalta yläkoululaiset kokivat opettajan opetuksen, muistiinpanojen kirjoittamisen ja oppilastöiden tekemisen. Vähiten hyödylliseksi oppimisen kannalta koettiin draama. Tytöt pitivät muistiinpanojen kirjoittamista huomattavasti hyödyllisempänä kuin tytöt. Eniten oppitunneilla käytössä ovat opettajan opetus, muistiinpanojen kirjoittaminen ja tehtävien tekeminen oppikirjasta. Jatkossa yläkoululaiset toivoivat käytettävän opettajan opetuksen lisäksi enemmän yhteisiä keskusteluja ja videoiden katsomista. Tytöt toivoivat enemmän opettajan opetusta, muistiinpanojen kirjoittamista ja videoiden katsomista. Pojat taas toivoivat videoiden katsomista, yhteisiä keskusteluja ja oppilastöiden tekemistä. The study aimed to investigate lower secondary school students’ experiences with physics teaching methods. It examined students’ attitudes towards teaching methods, their experiences of their usefulness for learning, and the use of teaching methods and how often they would like them to be used. The responses of girls and boys were also compared. Students’ experiences can help physics teachers plan and develop lessons. The study was conducted as a survey, with a total of 146 students responding. Students liked watching videos, playing subject-related games, and doing experiments the most. They liked drama, reading the textbook, and doing exercises from the textbook the least. Boys had a more positive attitude towards most teaching methods than girls. The most useful teaching methods for learning, according to lower secondary school students, were teacher-led instruction, writing notes, and doing experiments. Drama was considered the least useful for learning. Girls found writing notes significantly more useful than boys. The most commonly used methods in lessons are teacher-led instruction, writing notes, and doing exercises from the textbook. In the future, lower secondary school students hoped for more teacher-led instruction, as well as more group discussions and watching videos. Girls wanted more teacher-led instruction, writing notes, and watching videos. Boys, on the other hand, wanted more watching videos, group discussions, and doing experiments.