Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä

Tiivistelmä - Abstract Tunneäly on noussut yhdeksi keskeisimmistä johtajan menestystekijöistä nykyisissä organisaatioympäristöissä, jossa yritysten toimintaan vaikuttavat muutokset tapahtuvat nopeasti ja ennakoimattomasti. Elämme talouden murrosvaihetta, jonka vaikutukset aiheuttavat turvattomuuden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Marja
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99897
_version_ 1826225681498898432
author Koivisto, Marja
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivisto, Marja Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivisto, Marja Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivisto, Marja
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä - Abstract Tunneäly on noussut yhdeksi keskeisimmistä johtajan menestystekijöistä nykyisissä organisaatioympäristöissä, jossa yritysten toimintaan vaikuttavat muutokset tapahtuvat nopeasti ja ennakoimattomasti. Elämme talouden murrosvaihetta, jonka vaikutukset aiheuttavat turvattomuuden tunnetta. Tekoälyn kehittyminen puolestaan kiihdyttää markkinoiden kehitysvauhtia ja tuo uusia haasteita. Tunteiden merkityksen ymmärtäminen ja tunneälytaitojen hyödyntäminen korostuvat erityisesti johtajan kyvyssä motivoida työntekijöitä, ohjata organisaation tunneilmastoa ja edistää strategian toteutumista. Yritysten on kyettävä tunneälykkääseen johtamiseen saavuttaakseen strategiset tavoitteensa. Tunneälyä on aiemmin tutkittu johtamisen yleisessä kontekstissa, mutta strategiatyön näkökulmasta sitä on Suomessa käsitelty rajallisemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisena johtajat itse kokevat tunneälyn merkityksen työssään sekä operatiivisessa että strategisessa johtamisessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Golemanin (1997) tunneälymalliin, joka jakaa tunneälyn viiteen osa-alueeseen: itsetuntemus, itsesäätely, motivaatio, empatia ja sosiaaliset taidot. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta suomalaiselta johtajalta eri toimialoilta. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella tunneälyllä on merkittävä rooli johtajan työssä. Johtajat korostivat erityisesti tunneälytaitojen, kuten empatian, itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen tärkeyttä päivittäisessä johtamisessa ja muutostilanteissa. Strategiatyössä tunneäly tukee organisaation tulevaisuuden ennakointia, muutosten hallintaa ja henkilöstön sitouttamista strategisiin tavoitteisiin. Tutkimus osoittaa, että tunneäly on voimavara, jonka avulla organisaatiot voivat menestyä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että tunneäly ja sen kehittäminen sekä operatiivisessa että strategisessa johtamisessa ovat keskeisiä elementtejä menestyvien ja hyvinvoivien työyhteisöjen rakentamisessa.
first_indexed 2025-01-31T21:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Auvinen, Tommi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivisto, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-01-30T14:58:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-01-30T14:58:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99897", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4 - Abstract\n\nTunne\u00e4ly on noussut yhdeksi keskeisimmist\u00e4 johtajan menestystekij\u00f6ist\u00e4 nykyisiss\u00e4 organisaatioymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, jossa yritysten toimintaan vaikuttavat muutokset tapahtuvat nopeasti ja ennakoimattomasti. El\u00e4mme talouden murrosvaihetta, jonka vaikutukset aiheuttavat turvattomuuden tunnetta. Teko\u00e4lyn kehittyminen puolestaan kiihdytt\u00e4\u00e4 markkinoiden kehitysvauhtia ja tuo uusia haasteita. Tunteiden merkityksen ymm\u00e4rt\u00e4minen ja tunne\u00e4lytaitojen hy\u00f6dynt\u00e4minen korostuvat erityisesti johtajan kyvyss\u00e4 motivoida ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4, ohjata organisaation tunneilmastoa ja edist\u00e4\u00e4 strategian toteutumista. Yritysten on kyett\u00e4v\u00e4 tunne\u00e4lykk\u00e4\u00e4seen johtamiseen saavuttaakseen strategiset tavoitteensa.\n Tunne\u00e4ly\u00e4 on aiemmin tutkittu johtamisen yleisess\u00e4 kontekstissa, mutta strategiaty\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta sit\u00e4 on Suomessa k\u00e4sitelty rajallisemmin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisena johtajat itse kokevat tunne\u00e4lyn merkityksen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 operatiivisessa ett\u00e4 strategisessa johtamisessa.\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Golemanin (1997) tunne\u00e4lymalliin, joka jakaa tunne\u00e4lyn viiteen osa-alueeseen: itsetuntemus, itses\u00e4\u00e4tely, motivaatio, empatia ja sosiaaliset taidot. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta suomalaiselta johtajalta eri toimialoilta. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n Tulosten perusteella tunne\u00e4lyll\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli johtajan ty\u00f6ss\u00e4. Johtajat korostivat erityisesti tunne\u00e4lytaitojen, kuten empatian, itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen t\u00e4rkeytt\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 johtamisessa ja muutostilanteissa. Strategiaty\u00f6ss\u00e4 tunne\u00e4ly tukee organisaation tulevaisuuden ennakointia, muutosten hallintaa ja henkil\u00f6st\u00f6n sitouttamista strategisiin tavoitteisiin.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 tunne\u00e4ly on voimavara, jonka avulla organisaatiot voivat menesty\u00e4. Tulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 tunne\u00e4ly ja sen kehitt\u00e4minen sek\u00e4 operatiivisessa ett\u00e4 strategisessa johtamisessa ovat keskeisi\u00e4 elementtej\u00e4 menestyvien ja hyvinvoivien ty\u00f6yhteis\u00f6jen rakentamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-01-30T14:58:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-01-30T14:58:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunne\u00e4lyn merkitys johtajan ty\u00f6ss\u00e4 ja strategian onnistumistekij\u00e4n\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202501301668", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_99897
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab78f1ef-3c5b-4870-8b8f-e81fe706c2dd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202501301668.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivisto, Marja Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä Management and Leadership Johtaminen
title Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä
title_full Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä
title_fullStr Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä
title_full_unstemmed Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä
title_short Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä
title_sort tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä
title_txtP Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä
topic Management and Leadership Johtaminen
topic_facet Johtaminen Management and Leadership
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99897 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202501301668
work_keys_str_mv AT koivistomarja tunneälynmerkitysjohtajantyössäjastrategianonnistumistekijänä