Tunneälyn merkitys johtajan työssä ja strategian onnistumistekijänä

Tiivistelmä - Abstract Tunneäly on noussut yhdeksi keskeisimmistä johtajan menestystekijöistä nykyisissä organisaatioympäristöissä, jossa yritysten toimintaan vaikuttavat muutokset tapahtuvat nopeasti ja ennakoimattomasti. Elämme talouden murrosvaihetta, jonka vaikutukset aiheuttavat turvattomuuden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivisto, Marja
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99897
Description
Summary:Tiivistelmä - Abstract Tunneäly on noussut yhdeksi keskeisimmistä johtajan menestystekijöistä nykyisissä organisaatioympäristöissä, jossa yritysten toimintaan vaikuttavat muutokset tapahtuvat nopeasti ja ennakoimattomasti. Elämme talouden murrosvaihetta, jonka vaikutukset aiheuttavat turvattomuuden tunnetta. Tekoälyn kehittyminen puolestaan kiihdyttää markkinoiden kehitysvauhtia ja tuo uusia haasteita. Tunteiden merkityksen ymmärtäminen ja tunneälytaitojen hyödyntäminen korostuvat erityisesti johtajan kyvyssä motivoida työntekijöitä, ohjata organisaation tunneilmastoa ja edistää strategian toteutumista. Yritysten on kyettävä tunneälykkääseen johtamiseen saavuttaakseen strategiset tavoitteensa. Tunneälyä on aiemmin tutkittu johtamisen yleisessä kontekstissa, mutta strategiatyön näkökulmasta sitä on Suomessa käsitelty rajallisemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisena johtajat itse kokevat tunneälyn merkityksen työssään sekä operatiivisessa että strategisessa johtamisessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Golemanin (1997) tunneälymalliin, joka jakaa tunneälyn viiteen osa-alueeseen: itsetuntemus, itsesäätely, motivaatio, empatia ja sosiaaliset taidot. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla kahdeksalta suomalaiselta johtajalta eri toimialoilta. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella tunneälyllä on merkittävä rooli johtajan työssä. Johtajat korostivat erityisesti tunneälytaitojen, kuten empatian, itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen tärkeyttä päivittäisessä johtamisessa ja muutostilanteissa. Strategiatyössä tunneäly tukee organisaation tulevaisuuden ennakointia, muutosten hallintaa ja henkilöstön sitouttamista strategisiin tavoitteisiin. Tutkimus osoittaa, että tunneäly on voimavara, jonka avulla organisaatiot voivat menestyä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että tunneäly ja sen kehittäminen sekä operatiivisessa että strategisessa johtamisessa ovat keskeisiä elementtejä menestyvien ja hyvinvoivien työyhteisöjen rakentamisessa.