Pure Waste ja yritysasiakkaat vastuullisen muodin ja kulttuurisen kestävyysmurroksen kentällä

Tutkin tässä maisterintutkielmassa vastuullista muotia ja kestävyyttä yritystoimijoiden näkökulmasta. Teen maisterintutkielman toimeksiantona suomalaiselle Pure Waste -yritykselle, joka valmistaa vaatteita kierrätysmateriaaleista ja pyrkii toiminnallaan kunnianhimoisesti edesauttamaan suljetun kierr...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salmikunnas, Vilhelmiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99806
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkin tässä maisterintutkielmassa vastuullista muotia ja kestävyyttä yritystoimijoiden näkökulmasta. Teen maisterintutkielman toimeksiantona suomalaiselle Pure Waste -yritykselle, joka valmistaa vaatteita kierrätysmateriaaleista ja pyrkii toiminnallaan kunnianhimoisesti edesauttamaan suljetun kierron ratkaisuja kohti tekstiilijätteetöntä maailmaa. Tutkimusaineistoni koostuu viidestä Pure Wasten yritysasiakkaan edustajan teemahaastattelusta. Tutkielman tavoitteena on selvittää niitä tekijöitä, jotka ohjaavat Pure Wasten yritysasiakkaat heidän tuotteidensa pariin, sekä heidän näkemyksiään, kokemuksiaan sekä arvojaan vastuulliseen muotiin liittyen. Tarkastelen lisäksi millaisina toimijoina Pure Waste ja heidän yritysasiakkaansa näyttäytyvät vastuullisen muodin, kulutuksen kulttuurisen muutoksen ja kestävyysmurroksen kentällä. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavia keskeisiä käsitteitä ovat kestävyys ja vastuullisuus, yritysvastuu ja vastuullinen yritys, kestävä kuluttaminen ja vastuullinen vaate sekä kulttuurinen muutos, kestävyysmurros ja arvot. Tämä maisterintutkielma sijoittuu soveltavan kulttuurien tutkimuksen ja kaupallisen antropologian kentälle. Aiheen parissa tehty aiempi tutkimus painottuu kuluttajiin, joten tämä maisterintutkielma tuo kulttuurien tutkimuksen alalle täydentävää kuluttamiseen liittyvää tutkimustietoa yritystoimijoiden näkökulmasta. Aineiston analyysimenetelmänä käytän teemoittelua. Tulosten avulla Pure Waste pystyy kehittämään toimintaansa ja tarjoamaan mahdollisesti paremmin kohdennettuja ratkaisuja yritysmarkkinoille. Pure Waste näyttäytyy yritysasiakkaidensa näkökulmasta edelläkävijänä vastuullisen muodin kentällä ja edistää näin ollen vaatteiden kulutuksen kulttuurista muutosta ja kestävyysmurroksen toteutumista, jossa myös yritysasiakkaat ovat osallisina ostaessaan Pure Wasten tuotteita omaan tuotevalikoimaansa. Yritysasiakkaat arvostavat Pure Wastessa etenkin suomalaista innovaatiota sekä tuotteiden ekologisuutta ja vastuullista tuotantoketjua. On positiivista, että esimerkiksi kuluttajien kasvava tietoisuus sekä vaatimus vastuullisuudesta on johtanut vaatealan yrityksiä innovatiivisiin sekä ympäristöystävällisempiin ratkaisuihin suomalaisen kestävän muodin kentällä.